Lukácsi evangéliuma

Homoszexualitás és az azonos neműek házassága

2018. február 23. 15:49 - Lukácsi Katalin

kermel_transzparens.jpgPéntek van. Szigorú böjtöt tartok. Tehát érzékeny témával jövök. A tegnapi posztomban megemlítettem, hogy szelektíven hivatkozunk az Ószövetségre. Vannak törvények, amelyeket érvényben lévőnek tartunk, és vannak, amelyeket nem. A szombatot/Úr napját megszentelő parancsolatokat elengedtük, de például a homoszexualitással kapcsolatos tiltást elfogadjuk. Úgy hogy most jöjjön az azonos neműek házasságának kérdése. Hosszú cikk lesz, sok igeverssel. Itt is hangsúlyozom, hogy ez a cikk is, mint a többi, csak útkeresés, vélemény a részemről.

Mielőtt bármit írnék, 18-as karikaként vagy mint a cigarettásdobozokon a figyelemfelkeltő címkék, szerepeljen itt a katolikus katekizmusból a vonatkozó passzus. 2357: „[…] A hagyomány a Szentírásra támaszkodva -- mely úgy mutatja be a homoszexuális kapcsolatokat, mint súlyos eltévelyedéseket -- mindig vallotta, hogy >a homoszexuális cselekedetek belső természetük szerint rendetlenek<. Ellentétesek a természetes törvénnyel. […] Nincs olyan eset, amikor jóváhagyhatók lennének.”

Melyek azok a szentírási igeszakaszok, amelyekre támaszkodik a tanítás? Itt már nem leszek teljes, mert megdöbbenésemre ebben a kérdésben a katekizmus is hivatkozik a Teremtés könyvéből a lóti történetre, ami számomra a józan ész ellen van. Mi a történet? A Szentírás szerint férfiak követelték, hogy a Lótnál megszálló angyalokat – férfiaknak tűntek – Lót mutassa be nekik. Lót inkább a lányait ajánlotta föl a tömegnek (ezen a kedves mozzanaton nem akad fenn az utókor), a férfiakból álló tömeget viszont ez nem érdekelte. E párbeszédből szűri le az én édes Anyaszentegyházam, hogy ez a történet a homoszexualitásról szól. Hm… Ráadásul a tömeg válaszul azt mondja, hogy „veled, [Lóttal] is úgy elbánunk, mint velük”. Számomra a szövegkörnyezetből egyértelmű, hogy itt az idegenektől való félelem jelenik meg a tömegben, és azért hangsúlyoztatik, hogy csak férfiak vonultak ki Lóthoz, mert hát ők a hadra fogható lakosság. (Jaj, nem akarom feszíteni a húrt, de erről a történetről nekem inkább Őcsény jut az eszembe…)*

Szóval én elengedem a Ter 19, 1-29-es igeszakaszokat, ahogy elengedem az 1Kor 6, 9-10-et és az 1Tim 1, 10-et is, ott ugyanis „csak” fajtalanságról, kéjencségről van szó.

Hanem a Leviták 18, 22 és a Róm 1, 26-27 az félreérthetetlen ebben a kérdésben. Szóval a Tóra harmadik könyve így szól: „Ne hálj férfival, úgy, ahogy asszonnyal szokás hálni, ez gyalázatos dolog.” Szent Pál pedig így szólítja meg a rómaiakat: „Asszonyaik a természetes szokást természetellenessel váltották fel. A férfiak hasonlóképpen abbahagyták az asszonnyal való természetes életet, egymás iránt gerjedtek vágyra, vagyis férfi férfival űzött ocsmányságot.” Az utóbbi az igazán döntő. Mert az ószövetségi törvényekhez valóban rugalmasan viszonyul szeretett egyházam, és ez jó is így, de azért az Újszövetség erőteljesebben köt minket.

Van még egy bibliai történet, ami viszont a homoszexualitás elleni küzdelemben nem szokott megjelenni. Nyilván. Ez Dávid és Jonatán kapcsolata. Idézni fogok három igeverset. Ezek az igeversek nem bizonyítanak semmit, de legalább is elgondolkodtatók: 1Sám 18, 1 „Amikor befejezte Saullal való beszédét, történt, hogy Jonatán lelke egybeforrt Dávid lelkével, és Jonatán úgy megszerette őt, mint a saját lelkét.” 1Sám 20, 30 „Megharagudott erre Saul Jonatánra és azt mondta neki: »Te, férfit önként magához ragadó asszony fia! Talán bizony nem tudom, hogy szereted Izáj fiát a magad szégyenére és gyalázatos anyád szégyenére?” 2Sám 1, 26 [Dávid gyásza:] „szívem bánkódik miattad testvérem, Jonatán. Jobban szerettelek mindenkinél, igen, barátságod több volt nekem az asszonyok szerelménél.”**

Színes a kép tehát. Azt a katolikus katekizmus is leszögezi, hogy a diszkrimináció keresztényietlen, hogy a homoszexuális személyeket gyűlölet nem érheti. De a homoszexualitás megélését nem engedi az egyházi tanítás. Ferenc pápa sem engedékeny (ebben a kérdésben sem, hiszen nem meglepő módon, az egyházi tanítást őrzi), a neves Mozgástérblog talált meg egy idézetet Ferenc pápától, amit még argentin érsekként mondott, de ma sem gondolkodik másként.

A legfontosabb igevers, amire hivatkozni szokott valójában az egyszeri keresztény érvelő és maga az egyház is az azonos neműek házasságával kapcsolatban, az szintén a Teremtés könyvéből való, de annak a legelejéről. Ter 2, 22-24 „Azután az Úristen az emberből kivett oldalcsontból megalkotta az asszonyt, és az emberhez vezette. Az ember így szólt: >Ez már csont a csontomból és hús a húsomból. Asszony a neve, mivel a férfiből lett.< Ezért a férfi elhagyja apját és anyját és feleségéhez ragaszkodik, s a kettő egy test lesz.”

A Rómaiakhoz írt levél és a Leviták könyvében írt tiltás egyértelmű. Azokkal vitatkozni nem akarok. És nem is lehet. Mégsem utasítanám el az azonos neműek polgári házasságát. Hogyhogy? És mit mondana Jézus? A történeti Jézus vagy az égi Krisztus? Miért, van különbség? Hívő keresztényként számomra a kettő egy. A történeti Jézussal a földön hivatását befutó Jézusra szoktunk utalni, míg az égi Krisztussal a feltámadt Úrra. Egyfajta dinamika személyének érésében és kibontakozásában azonban akkor is feltételezhető, ha örökös azonosságát valljuk.

Fontos látni azt, hogy az a fajta vágy, ami a 20. századra alakult ki az azonos neműek házasságával kapcsolatban, nóvum. A görögök körében ugyan elfogadott volt a férfi szerelem, de mindenkitől elvárták a házasságot és a gyermeknemzést. A férfi szerelmet nem óhajtották intézményesíteni. Szinte biztos vagyok abban, hogy az evangéliumokban azért nem került elő ez a téma, mert fel sem merült annak kérdésessége, hogy az azonos neműek házassága elfogadható lenne. Tehát ha úgy tennék fel nekem a kérdést, hogy a történeti Jézus hogyan állna az azonos neműek házasságához, akkor majdnem biztos lennék az elutasító válaszban.

De ez a „vívmány” tényleg csak a civilizációnk romlásának tanújele? Sok ókori szent nő története szól arról, hogy házasságba kényszerítették volna, de ő vagy őrizni akarta volna szüzességét, vagy csak egyszerűen pogány emberrel házasságot kötni nem akart. Zsidó és különösen keresztény adomány az civilizációnknak, hogy a házasság végül a szerelem szentsége lett, és nem pusztán gazdasági vagy politikai érdekintézmény. A család természetesen a társadalom alapsejtje még ma is, de rengeteg idő kellett ahhoz keresztény Európánkban, hogy az érdekek szerepét a szív őszinte vágya vegye át a házasságkötésnél. Csak e folyamat gyümölcseként merülhetett fel az, hogy házasságba lépésen gondolkodnak az egymás iránt szerelmet érző, valló, élő azonos neműek.

Arra vívmányként tekintek, hogy ma már nincs házasságra kényszerítés (hány tragikus történet szól erről irodalmunkban!). Hogy ma már egyértelműen a szív szabad döntését kötjük a házassághoz. Arról se feledkezzünk el, hogy történelmünk során a felsőbb osztályok képviselői sokszor mennyire csak látszatintézményként tekintettek a házasságra. A szeretők szerepe a királyi udvarokban olyan kiépült volt, mint ma a lobbiszervezeteké a politikai hivatalokban. Az alsóbb néprétegeknél is csak ritkán kérdezték meg a házasulandó feleket érzelmeikről, a megélhetés és a szégyenben maradás elkerülése számított csak. Természetesen az a másik véglet, ha a házasság érvényét egy érzelem jelenvalóságához kötjük, hiszen azért folyamatosan dolgozni kell. De egy érett személyiség számára ez egyértelmű.

A keresztény tradíció sikerének tartom, hogy ma a házasság egy óhajtott és vágyott intézmény, hogy vannak, akik azért törik magukat, hogy házasságot köthessenek. Kevés dolog van, amit nehezebb beteljesíteni, mint a házasságot. Két ember egész életre szóló szövetségét, együttélését, békében való kibontakozásukat. Nem hiszem, hogy Isten nélkül erre lehetőség van. Egy boldog házasságban Isten akkor is ott van, ha a felek ateisták, ha csak polgári házasságot kötöttek. Ilyet az egyház nem tanít, de én nem tudom máshogy elképzelni. Olyan gyarlóak és bűnösök vagyunk, gyengék és fáradékonyak. Társadalmunkban a boldog házasság egy csoda, amit méltó ünnepelni és megbecsülni, ahol kicsiben megvalósul előttünk Krisztus áldozatvállalásának titka. Ha valaki ilyen kapcsolatra vágyik, akarva-akaratlanul egy keresztény tradíció után nyúl. Nem kell felszentelni az egyháznak az azonos neműek házasságát, hiszen az ellentétes volna tanításával. De a polgári házasságuk azonban nem ássa alá a házasság intézményét! Hogyan is áshatna alá egy olyan szentséget, amelyet Krisztus alapított? És hogyan áshatna alá egy szentséget a szeretet vágya, még ha az az egyház szerint rendetlen is.

Az, hogy hogyan áll Jézus ma az azonos neműek házasságához, egy nagy kérdés. De már azzal is kijelentést teszek, hogy számomra ez kérdéses, hiszen nagyon-nagyon sok keresztény számára egyértelmű Jézus elutasítása. Nekem nem. A felelősségem nagy. A homoszexuálisok üdvösségével játszok. Nincs válaszom. De biztos vagyok abban, hogy Jézus irgalmasabb annál, hogy éppen a monogám házasságra vágyó férfiakat és nőket ítélje el – hiszen őket is csak az irgalmasság cselekedeteiről fogja kérdezni a végítélet idején.

* A történet értelmezésével tévedtem. A tömeg kérése, hogy "megismerjük" Lót vendégeit a Bibliában sok helyütt használt igét jelenti, amely az együtt hálásra vonatkozik (mint megtaláltam ebben a cikkben). Az értelmezés helyességével kapcsolatban tehát az Anyaszentegyházat megkövetem, de a cikkem további töprengései ettől még állnak.

** Van egy történet az Újszövetségből is, amelyet olykor-olykor párhuzamba állítanak Dávid és Jonatán kapcsolatával. Amely értelmezés távol áll tőlem. Nagyon. De szót kell ejteni róla. Hallgassuk meg I. Jakab királyt 1620-ból egyenes az angol parlamentből: „Jobban szeretem Buckinghamet bárkinél. Jobban, mint mindazokat, akik itt egybegyűltek. Krisztus Jánost szerette, én meg George-ot. Engem ezért senki sem bírálhat.” Hát, igen. A Jézus kebelén nyugvó János, János, „akit az Úr szeretett”, miközben mindketten cölebsz életet élnek… Természetesnek tartom, hogy felmerül ez a feltételezés. Viszont itt éppen a történeti-kritikai módszer siethet segítségünkre, amit a konzervatív katolikusok nemigen fogadnak el. Jézus és János kapcsolatát egyedül János evangéliuma ábrázolja ilyen módon, amely viszont szinte bizonyossággal állíthatóan nem János, a tanítvány műve, hiszen sokkal később született, mint ahogy azt ő lejegyezhette volna. Sokkal inkább arról van szó, hogy az evangélium hitelességét akarta alátámasztani a szerzője azzal, hogy János kitüntetettségét hangsúlyozta. Az evangélium gyönyörű, és igazságokat mond ki, de a kerettörténete nem felel meg a történeti igazságnak. Például a szinoptikusoknál láthatjuk, hogy János nem volt ott a kereszt tövénél. Az apostolok körében kialakuló hagyomány nem hallgatta volna el ezt a tényt, ha ott lett volna. Számomra kérdésen felül áll, hogy Jézus nem volt homoszexuális, de már csak a János evangéliuma is int minket arra, hogy kicsit visszafogottabban ítélkezzünk. Azzal viszont egyáltalán nem foglalkozik a szenthagyomány, és nem véletlen, hiszen ennél kényesebb téma nem létezik hitünkkel kapcsolatban, amely szemérmességet szépnek tartok a részünkről, hogy kijelenthető-e az, és mit jelent, hogy a megtestesült Isten heteroszexuális volt?

A fotó a Keresztények a melegekért Facebook oldaláról származik.

* * * * * * * *

Ezen bejegyzés is egy posztsorozat része, amelyet a nagyböjt alkalmából indítottam. Arra teszek kísérletet, hogy 46 napon át mindennap konkrét politikai (de nem pártpolitikai!) témák mentén keressem azt, mi lehet Jézus álláspontja. Kizárólagosság nélküli töprengések, vállaltan gyarló és töredékes útkeresés, „az Úr arcának keresése”, ahogyan azt XVI. Benedek pápa írta A Názáreti Jézus című trilógiájában. Fogadjátok szeretettel, türelemmel, megértéssel. Imádkozzunk és gondolkodjunk együtt!

32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lukacsikatalin.blog.hu/api/trackback/id/tr7713692542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.24. 07:05:40

"Vannak törvények, amelyeket érvényben lévőnek tartunk, és vannak, amelyeket nem."

E szelekciót Isten végezte el. Ne feledjük.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.24. 07:11:31

"Az, hogy hogyan áll Jézus ma az azonos neműek házasságához, egy nagy kérdés."

Nem, ez egy nagyon apró kérdés. Ugyanis nyilvánvaló Jézus álláspontja: egyérteműen homofób.

"Ferenc pápa sem engedékeny"

De az. Bűnpártoló ő.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.02.24. 07:12:51

"Jézus irgalmasabb annál, hogy éppen a monogám házasságra vágyó férfiakat és nőket ítélje el"

S Jézus bizonyára, e logika alapján, irgalmas a többnejűséget, a pedofíliát akarókkal szemben is...

"mit jelent, hogy a megtestesült Isten heteroszexuális volt?"

Azt, hogy tökletesen egészséges ember volt.

Jakab.gipsz 2018.02.24. 21:25:51

Jézust hagyjuk, nem hozzánk a keresztényekhez beszélt, hanem a zsidókhoz és nem latinul hanem arámiul, őket akarta megváltani, a saját ostoba papságuktól.

Inkább induljuk ki a legegyszerűbb feltételezésből, egy gyermekre vágyó asszony néma imájából, egyik sem így kezdi: Teremtőm egy meleg gyereket szeretnék!

Hanem mindegyik szülőpár egészséges, fiút vagy leány gyermeket szeretne.

És mint ahogyan egyetlen egy fán nincs csak "tökéletes" gyümölcs, így van ez az emberek esetében is, ugyanis nem automata gépsor állít elő bennünket, vagy egy konszenzusos ateista jog-állam.

Ezért vannak közöttünk gyámolításra szoruló butuskák és zsenik, akik viszont csodálatunkat a teljesítményükkel vívják ki, így az átlag kiegyenlítődik.
Ha pedig így nézzük, a melegek csak kiírják önmagukat, a folytonosan változó és a testileg lelkileg fejlődő emberiségből, mint ahogyan a magtalanok is.
Új kasztot, kasztokat, ne akarjuk kialakítani, sem pedig hozzájuk alkalmazkodni.

Katus kinek az eszét teszteled, a miénket vagy a magadét, ezt pedig Te döntsd el mielőtt tollat ragadsz.

Világít a torony 2018.02.24. 23:20:25

Nagyon furcsa dolog egy olyan vallási műre hivatkozni, melyet sok száz évig írtak, állítgattak össze ki tudja hányan? Jézus szavaira hivatkozni úgy, hogy senki nem tudja mikor és hol született?
A történeti kutatások szerint az Újszövetség, apostoli leveleinek komoly részét ismeretlen írták, jóval később mint azt a hagyományok tartják. Úgy nyilatkozni a melegekről, hogy a kereszténység papjai mindig is érintettek voltak a szexuális "devianciákban"? Nem pusztán szexuális devianciákban, de a homoszexualitás terén is a legdeviánsabb, a velük azonos nemű fiú gyermekek megrontásában érintettek. Szóval mikor valakik a vallás nevében turkálnak a melegek jogaiban, nem árt majd ezt a pár gondolatot is felidézni.

Jakab.gipsz 2018.02.25. 09:01:06

@Világít a torony:

A kereszténység esetében, ha elgondolkozunk a lényegéről, nem csak az írás, hanem a "szellemisége az ami lényeges" ez pedig egy ígéret. Vannak olyan szófordulatok amelyek tetteket helyettesítenek, pl, este 7-kor ott leszek. Hasonlóan működik a kereszténység ígérete is, ami kb. így hangzik " eljön még e földre az örök béke és bölcsesség kora, amikor nem lesz ember embernek farkasa, (parazitája)", azaz Jézus földi királysága. Azt nem nehéz belátnunk, hogy ennek az ígéretnek a megértése és feldolgozása okozott némi nehézséget, mind a teológia, mind pedig a filozófia tudomány számára.

Mi ma csak a kishitűség csapdájába vergődünk, hol ott a talány megoldása, egyszerű mint a faék, szakmunkások és középiskolások is könnyedén megérthetik, ámde a neheze utána következik, a tudás megosztása. Ugyanis ennek az, új-kultúra filozófiának, a matematikai logikája, szörnyen elvont, és csak magyarul gondolkodva érthető meg.

Egy új-tudomány filozófiai koncepció kidolgozása, minden apró-részlet gondos össze illesztése, az értelem diadalát is kell hogy jelentse, az emberi-ostobaság felett.

U.i.

Nagyon furcsán szűk a látóköröd, úgy beszélsz a katolikus papokról mint ha csak, ők lennének felelősök a gyermekek megrontásáért, az ateista materialista zsidó filozófusok pedig, akik a hedonizmus hirdetői abszolút ártatlanok lennének, hol ott éppen ők azok a báránybőrbe bujt farkasok, a "nagy hazugok", a lelketlen bio-robotok, akiktől óvakodnunk kellene.

Balazs089 2018.02.25. 13:18:55

Ti keresztények állandóan a melegekkel vagytok elfoglalva. Érdekes módon, én melegként pont teszek a vallásotokra, és nem akarom befolyásolni sem a gondolkodásod, sem azt, hogy miként élj. Miért nem tudok csendben maradni? És legfőképpen, a biblia miért csak egyes részeit érzitek magatokénak, amikor van benne bőven olyan ami miatt a mai életben mindannyiótokat meg lehetne kövezni, de még meg is lehetne ölni?

és erről ez jut szembe mindig: youtu.be/NzeJGlqD7YQ

ludwigvan 2018.02.25. 16:53:25

Megfeledkezve a vallásról, és csak tudományos alapon nézve: a homofóbiának van értelme. A társadalom szempontjából rossz, ugyanis a melegek nem járulnak hozzá a társadalom megújításához - nem csinálnak gyerekeket. Emiatt egy átlagos homoszexuális kevesebbet ad hozzá a nagy egészhez, mint egy átlagos heteroszexuális. Magának a társadalomnak ez a problémája. Ezért ír a Biblia is arról, hogy ne buzuljunk.
Viszont: mivel vannak melegek, vallásosként azt kéne gondolnom, hogy Isten akarattal tett az emberek közé olyan embereket, akiknek nem lehet (a vágyaik alapján) saját gyereke. Mi lehetett ezzel Isten akarata? Milyen előnyökkel járhatnak a társadalomra nézve a homárok? :-) (Bocsánat a szóhasználatért, senkit nem akarok megbántani, csak úgy gondolom, a szinonimákkal színesebbé tehetem a mondanivalómat.) Szóval, hogyan tudná "használni" a társadalom ezt a jelenséget.
Tisztán tudományos alapon: én azt csinálnám, hogy buzi párokat kérnék arra, hogy neveljenek fel árva gyerekeket. Hiszen mindig, minden társadalomban akadnak olyan gyerekek, akiknek meghaltak vagy megnyomorodtak vagy börtönbe kerültek vagy egyszerűen csak elhagyták őket a szüleik. Ezek a gyerekek ma Magyarországon (de gondolom, máshol is) olyan körülmények között nevelkednek, amik egyáltalán nem hasonlítanak a családra. Ezek a gyerekek ha felnőnek, nem lesznek (vagy csak a legritkább esetben leszenek) a társadalom hasznos tagjai. Még hogyha elsőre meredeknek is tűnik, hogy azonos nemű szülőkkel kéne felneveltetni őket - az ebből származó hátrányok (biztosan vannak - ha más nem, a suliban lehet, hogy cikizni fogják őket - persze, ez se biztos) sokkal kisebbek, mint az előnyök, amiket a családban való felnövés adhat nekik.
Ahol ez az egész megcsúszik, az az, hogy sok-sok ember valami belső félelem miatt annyira gyűlöli a homoszexuálisokat, hogy büntetni akarja őket - és nem veszi észre, hogy a házasság és a gyerekek örökbefogadásának lehetősége nem csak a homároknak jó, hanem mindenkinek.
Ez az elképzelés a buziság értelméről számomra annyira magától értetődő, hogy biztos vagyok benne, hogy ha egyáltalán van Isten, akkor ezt ő is így gondolja.

Világít a torony 2018.02.25. 19:29:01

@Jakab.gipsz: " Nagyon furcsán szűk a látóköröd, úgy beszélsz a katolikus papokról mint ha csak, ők lennének felelősök a gyermekek megrontásáért, az ateista materialista zsidó filozófusok pedig, akik a hedonizmus hirdetői abszolút ártatlanok lennének, hol ott éppen ők azok a báránybőrbe bujt farkasok, a "nagy hazugok", a lelketlen bio-robotok, akiktől óvakodnunk kellene." ....Ez csupán a te fejedből pattant ki. Mivel a judeo-keresztény egyházak melegellenességéről firkázunk, nincs értelme a teljes bűnözői spektrumot ide idézni. Azért is firkáztam továbbá, mert az egyházak magukat az erkölcs legmagasabb piedesztáljára helyezték. Nem árt figyelmeztetni a még gondolkodni képeseket, hogy akiktől az irány mutatást várják, maguk is esendő bűnösök. Azért is firkáztam, mert úgy adják az irány mutatást, hogy amiből teszik azt, az egy hatalmi érdekek szerint, több száz alatt megalkotott példatár.
A végére még. Könnyen minősítettél. Én is tehetnék rád mindenféle megjegyzéseket, de nem teszem. Maradok a témánál.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2018.02.25. 21:05:22

@Balazs089:

"Miért nem tudok csendben maradni?" --- kérdezed.

Látod, ez egy nagyon jó kérdés!

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2018.02.25. 21:11:44

@ludwigvan:

Ha nem csak írnál, hanem olvasnál is, akkor megkímélhetted volna magadat is és másokat is se füle, se farka kommentedtől! @Lukácsi Katalin: fenti posztjában is hivatkozik Szent Pál rómaiakhoz írott soraira --- csak el kellett volna olvasnod!

„(...)

Róm 1.16
Nem szégyellem ugyanis az evangéliumot, hiszen Isten üdvösséget hozó ereje minden hívőnek: először is a zsidónak, azután a görögnek.
Róm 1.17
Isten igazsága nyilvánul meg benne, amelyet a hívő a hittel nyer el, ahogy írva van: »Az igaz a hitből él.«
Róm 1.18
Isten haragja eléri az égből az embereknek minden istentelenségét és gonoszságát, akik az igazságot elnyomják igazságtalansággal.
Róm 1.19
Ami ugyanis megtudható az Istenről, az világos előttük, maga Isten tette számukra nyilvánvalóvá.
Róm 1.20
Mert ami benne láthatatlan: örök ereje és isteni mivolta, arra a világ teremtése óta műveiből következtethetünk. Nincs hát mentségük,
Róm 1.21
mert fölismerték az Istent, mégsem dicsőítették Istenként, s nem adtak neki hálát, hanem belevesztek okoskodásaikba és érteni nem akaró szívük elhomályosult.
Róm 1.22
Kérkedtek bölcsességükkel és oktalanná váltak.
Róm 1.23
A halhatatlan Isten fölségét fölcserélték a halandó ember, a madarak, a négylábúak és a csúszómászók képmásával.
Róm 1.24
Ezért Isten szívük vágya szerint kiszolgáltatta őket a tisztátalanságnak, hadd gyalázzák meg saját testüket.
Róm 1.25
Isten igazságát hamissággal cserélték fel, s inkább a teremtmény előtt hódoltak, mint a Teremtő előtt, aki mindörökké áldott. Amen.
Róm 1.26
Ezért szolgáltatta ki őket Isten a saját gyalázatos szenvedélyeiknek. Asszonyaik a természetes szokást természetellenessel váltották fel.
Róm 1.27
A férfiak hasonlóképpen abbahagyták az asszonnyal való természetes életet, egymás iránt gerjedtek vágyra, vagyis férfi férfival űzött ocsmányságot. De meg is kapták tévelygésük megszolgált bérét.
Róm 1.28
Nem méltatták az Istent arra, hogy megismerjék, az Isten is romlott eszükre hagyta hát őket, hogy alávaló tetteket vigyenek végbe.
Róm 1.29
Tele is vannak mindenféle gonoszsággal, hitványsággal, kapzsisággal, ravaszsággal, tele irigységgel, gyilkossággal, vetélkedéssel, ármánykodással, rosszindulattal.
Róm 1.30
Megszólók, rágalmazók, istengyűlölők, gyalázkodók, fennhéjázók, kérkedők, agyafúrtak, szüleik iránt engedetlenek,
Róm 1.31
értetlenek, hitszegők, lelketlenek, könyörtelenek.
Róm 1.32
Bár fölismerték Isten rendelkezését, hogy aki effélét művel, méltó a halálra, mégis ilyeneket tesznek, sőt a tetteseknek még helyeselnek is.

(...)” (mek.niif.hu/00100/00176/html/rom.htm)

ludwigvan 2018.02.26. 12:02:18

@bbjnick: Az a baj veletek konzervatív keresztényekkel, hogy azt hiszitek, hogy a buziság pusztán választás kérdése. Eldönthetem, hogy Istennek tetszően a lányokat szeretem, vagy direkt szembeszállva vele: a fiúkat. Mondjuk, hogyha megerőltetnéd magad, és ezt végiggondolnád, akkor rájönnél, hogy ez egy elég hülye választás volna.

Tegyük föl, hogy tele vagyok "mindenféle gonoszsággal, hitványsággal, kapzsisággal, ravaszsággal, tele irigységgel, gyilkossággal, vetélkedéssel, ármánykodással, rosszindulattal", ezért úgy döntök, hogy majd jól megleckéztetem az Urat, és elkezdek férfiakat döngetni, 69-ezni velük meg csókolózni meg minden. De mivel férfi vagyok, igazából a nőkre vágyok, de legyűröm magamban ezt az Istentől kapott vágyat, és azért is faszikkal csinálom, még ha majd' el is hányom az egésztől magam.

Vagy - mivel az előző dolog nem tűnik túl logikusnak - inkább arról van szó, hogy a választás lehetőségét hirdetők valóban választottak. Vonzódnak a saját nemükhöz (homo- vagy biszexuálisok), de a társadalmi/vallási elvárások miatt (fogcsikorgatva vagy könnyedén) csak az ellenkező nemmel bonyolódnak szexuális viszonyba. Joggal kérdezhetik, hogy ha ők meg tudják állni, akkor a többi buzi mér nem? Nos, ki kell hogy ábrándítsalak, kedves bbjnick: a legtöbb férfinak a csajokon jár az esze; amit te érzel, az nem egy általános dolog.

Mert ha elfogadjuk, hogy a melegek nem választották az éréseiket, hanem azok velük születtek (vagy a nevelkedésük során alakultak ki), akkor bizony Isten mégiscsak akarhat valamit velük.
Én egy ilyet találtam, hamár idézgetünk: "Mily kifürkészhetetlenek szándékai, mily megfoghatatlanok útjai!" Ez is a rómaiaknak írt levélben van.

Úgy gondolom, hogy az általad idézett sorok inkább rólad, és a hozzád hasonlókról szólnak, mintsem a homoszexuálisokról: "belevesztek okoskodásaikba és érteni nem akaró szívük elhomályosult. Kérkedtek bölcsességükkel és oktalanná váltak." Megszólók, rágalmazók vagytok - gyalázkodók, fennhéjázók, kérkedők, értetlenek, lelketlenek és könyörtelenek.

élhetetlen 2018.02.26. 16:07:48

@ludwigvan: Majdnem jó. Csak pár gondolat. „A társadalom szempontjából rossz, ugyanis a melegek nem járulnak hozzá a társadalom megújításához - nem csinálnak gyerekeket.”. Nem egyértelmű, Oscar Wilde-nak két gyereke is született, mielőtt rájött, hogy egy férfival boldogabb, mint a feleségével. Csak a közfelfogás tette tönkre az életét. Manapság meg bármelyi homoszexuális párnak lehetnek gyerekei, a férfiaknak rendelkezésre állnak béranyák, a nőknek a spermabank. Ezeket a szolgáltatásokat igénybe vehetik a meddő párok, igény szerint, ha egyikük alkalmas a szaporodásra. Ha ezzel élhetnének a homo párok is, működhetne. „én azt csinálnám, hogy buzi párokat kérnék arra, hogy neveljenek fel árva gyerekeket.”. Én nem mennék el eddig, senkit nem „kérnék”, hogy neveljen fel bárkit, én bőven beérném azzal, hogy engedélyezzék az örökbefogadást. Van, ahol már megy, de több cikket olvastam, hogy nálunk még nem megy. „ha más nem, a suliban lehet, hogy cikizni fogják őket„, ezzel nem kéne foglalkozni, a gyerekek bárkit, bármiért tudnak cikizni, akár azért, mert szegény a szülő, akár azért, mert kerekesszékes, ezt normál esetben a család helyre tudja tenni. Egyébként igazad van, egyetértek veled az alapgondolatban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2018.02.26. 23:08:06

@ludwigvan:

No, ez a kommented még az előzőnél is nagyobb zagyvaság, pedig már annak sem volt semmi értelme.

élhetetlen 2018.02.26. 23:36:46

@bbjnick: @ludwigvan: Amit ludwigvan ír, az nem zagyvaság, legfeljebb akkor tűnik annak, ha a saját gondolataid úgy eltöltenek, hogy senki más gondolatainak értelmezése már nem fér beléd. Csak annyit írt, hogy aki heteroszexuális, annak pontosan olyan nehéz lenne homoszexuális kapcsolatban élni, mint a homoszexuálisoknak heteroszexuálisban. Mind a két csoport a saját természetes vágyai szerint szeretne élni. És az, hogy nem tudod elfogadni, hogy egy másik ember másmilyen, mint te vagy, akkor bizony igaz, amit írt: "belevesztek okoskodásaikba és érteni nem akaró szívük elhomályosult. Kérkedtek bölcsességükkel és oktalanná váltak." Megszólók, rágalmazók vagytok - gyalázkodók, fennhéjázók, kérkedők, értetlenek, lelketlenek és könyörtelenek.”.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2018.02.27. 00:10:02

@élhetetlen:

Ó, hát persze, mindenki a maga (számára) természetes vágyai szerint szeretne élni, van, aki a fiúkat szereti, van, aki a lányokat, van, aki a gyerekeket, van, aki az állatokat, van, aki a halottakat, van, aki, azt szereti, ha meghal az, akit éppen szeret, miközben ő szereti... Ki szabaja meg, hogy hol a határ?

élhetetlen 2018.02.27. 00:29:15

@bbjnick: „Ki szabaja meg, hogy hol a határ?„. Pedig, tudod, ez egyszerű. Kapcsolat, két felnőtt, szabadon döntő ember között. A gyerek nem döntésképes, a halott sem, az állat sem, és a szadista gyilkosokat ne keverd, ”van, aki, azt szereti, ha meghal az, akit éppen szeret, miközben ő szereti.... „ a homoszexuálisok közé. Ennyire még te sem lehetsz hülye.

ludwigvan 2018.02.27. 11:51:05

@élhetetlen: Köszönöm! :-)
@bbjnick: "No, ez a kommented még az előzőnél is nagyobb zagyvaság, pedig már annak sem volt semmi értelme. " Úgy tényleg nem lehet vitatkozni, hogyha nem érted, amit írok. :-)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2018.02.27. 14:12:56

@élhetetlen:

"Kapcsolat, két felnőtt, szabadon döntő ember között." --- írod.

A felnőtt mit jelent? Nagykorút? És a szabadon döntő? Te még nem hallottál civakodó, veszekedő párok egyikétől vagy másikától olyat, hogy "hogyha tudtam volna"? A szexualitás határhelyzet, az önfeladásról, az önátadásról szól, nem döntésekről. A történelem folyamán a társadalmak épp azért szabályozták olyan szigorúan és akkurátusan a szexuális életet, hogy a személyt védje a szexuális kiszolgáltatástól és visszaélésektől. Szóval, ezzel a kapcsolat, két felnőtt, szabadon döntő ember között-tel még annál is kevesebbet mondunk, mintha semmit sem mondanánk.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2018.02.27. 14:17:42

@ludwigvan:

A helyzet szerintem az, hogy én pontosan értem, amit írsz, ellenben veled, aki maga sem érti, hogy mit zagyvál össze. S olyannal, aki maga sem érti mit irkál és /vagy képtelen értelmesen rendezni és megfogalmazni a gondolatait, valóban nem lehet vitatkozni.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2018.02.27. 14:19:05

@bbjnick:

a személyt védje=a személyt védjék

ludwigvan 2018.02.27. 15:41:07

@bbjnick: Idefigyelj, Te senkiházi! Az, hogy képtelen vagy megérteni, amit írok, az nem azt jelenti, hogy értelmetlen az írásom, hanem azt, hogy hülye vagy. Az egyetlen érved az, hogy nem érted, amit írok! Persze, te úgy fogalmazol, hogy érted, csak nincs értelme. Figyelj! Egyszerű leszek: Látens homoszexuális vagy, ezért utálod a buzikat. Boldogabb lenne az életed, ha bevállalnád. És akkor nem egy blog fórumában kéne levezetned a frusztrációidat.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2018.02.27. 17:27:51

"Látens homoszexuális vagy, ezért utálod a buzikat." --- írod.

Eszerint te pedig nem csak végletesen ostoba, hanem ráadásul még egy szaros buzi is. :-)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2018.02.27. 17:29:06

@ludwigvan:

"Látens homoszexuális vagy, ezért utálod a buzikat." --- írod.

Eszerint te pedig nem csak végletesen ostoba, hanem ráadásul még egy szaros buzi is. :-)

élhetetlen 2018.02.27. 19:49:16

@bbjnick: „felnőtt mit jelent? Nagykorút? És a szabadon döntő?„. Egyre jobb vagy. Igen, a felnőtt nagykorút jelent. És a szabadon döntő azt jelenti, hogy dönthet. Vagy jól, vagy rosszul, de ő dönt. És ez, ahonnét indultunk, nem mondható el sem a gyerekről, sem a halottról, sem az állatról. Itt már komoly bajok vannak: „A szexualitás határhelyzet, az önfeladásról, az önátadásról szól, nem döntésekről.”. Ha nem döntheted el, hogy kinek áldozod fel magad, vagy kinek adod át magad, mert a szex nem a döntésekről szól, az a szexuális kiszolgáltatottság. A következő mondatod: „A történelem folyamán a társadalmak épp azért szabályozták olyan szigorúan és akkurátusan a szexuális életet, hogy a személyt védje a szexuális kiszolgáltatástól és visszaélésektől.”. Mert az a lány, akit férjhez adtak a részéről nem kívánt vagyonosabb kérőhöz, azt csak megvédték a kiszolgáltatottságtól, nem pedig kiszolgáltatták egy életre. Jó gondolatmenet. Nos, egyik mondatod blődebb, mint a másik, és nem érdekel, hogy komolyan gondolod-e, vagy csak szórakozol, mind a két változat elég ahhoz, hogy ezt a beszélgetést befejezzem.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2018.03.03. 00:25:47

A helyedben én is befejezném ezt a beszélgetést, mivel látványosan meghaladják a tájékozottságodat és képességeidet az általam fölvetett kérdések.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2018.03.03. 00:33:09

@élhetetlen:

A helyedben én is befejezném ezt a beszélgetést, mivel látványosan meghaladják a tájékozottságodat és képességeidet az általam fölvetett kérdések.

Gleccsertetű 2018.03.04. 21:20:37

@ludwigvan: rosszul gondolod. a keresztények nem gondolják azt, h a szexuális orientáció választás kérdése. de, azt, h mit kezdesz ezzel, az már választás kérdése. egy keresztény hominak egy lehetősége van, ha keresztényként akar élni: szexmentes életet kell folytatnia. de, ha nekiáll kardoskodni, h márpedig házasság, meg jogok, meg stb stb, az gáz, és nem keresztény. azt meg ne gondoljuk már embertelen elvárásnak, h egy vallásos embertől meg van követelve valami.

meszena 2018.03.05. 21:31:46

@Gleccsertetű: A keresztény gondolkodás szerint ez (szexmentes élet) minden hívő felé elvárás, aki nem él házasságban.
süti beállítások módosítása