Lukácsi evangéliuma

Valaha a polgári házasság intézménye volt a botránykő

2018. március 03. 01:17 - Lukácsi Katalin

katolikus_nagygyules.jpg

Egy valaha volt kényes témával jövök most, ami ma már egyáltalán nem képezi politikai viták tárgyát. A polgári házasság. Arra akarok ezzel rámutatni, hogy miként változik, és hogy egyáltalán változik! az egyházi és keresztény közvélemény. Ahogy az megtörtént a polgári házasság kérdésével kapcsolatban, úgy nem kizárt, hogy más ügyben is megtörténhet. A Szentírás, hitünk alapelvei gránitszilárdságúak, de az egyház társadalmi tanítása, és különösen a keresztény közvélemény hullámzik a korszellemmel együtt, és ez nem baj.

Magyarországon a 19. század végén 1895-ben nagy harcok árán fogadták el végül az ún. egyházpolitikai törvényeket, a tiltakozások központi eleme pedig éppen a polgári házasság intézménye, a házasság szekularizálása volt. Ki tiltakozott? A katolikus egyház. Ma már természetesnek vesszük, katolikusok is, hogy létezik a polgári házasság intézménye, de amikor a 19. század végén ez a téma felmerült, a klérus és a katolikus elit olyan vehemenciával támadta azt, mint most az azonos neműek házasságával szemben tenné. Ezért is lehet hiteltelen sokak számára az egyház merev elzárkózása egyes kérdésekben, ugyanis megvan az esélye (volt rá precedens), hogy amit az egyik pillanatban (na jó, az egyik évszázadban) az egyház hevesen ellenez, azt a másikban természetesnek veszi.

Az egyházpolitikai törvények a következők voltak: a vallás szabad gyakorlása, kötelező polgári házasság, kötelező polgári anyakönyvezés bevezetése, a gyermekek a nemük szerint követik szüleik vallását, nem mellesleg ehhez a törvénycsomaghoz kapcsolódott az izraelita vallás bevett felekezetté nyilvánítása is. Ezek a törvények váltották ki, hogy a keresztény valláshoz tartozás identitás elemként jelenjen meg a modern politikai viszonyok között. Az első ilyen párt az Országgyűlési Katholikus Néppárt volt. A neve is jelzi, ez akkor még politikai katolicizmust jelentett, és elég távol volt a 20. század első felében megjelenő kereszténydemokráciától, de a korábbi keresztényszocializmushoz sem állt épp túl közel. E mozgalomnak lett utólag ismert arca Prohászka Ottokár, akinek öröksége vitatott a katolikus társadalmon belül is. De ebben a mozgalomban jelent meg Giesswein Sándor győri prelátus is, aki viszont osztatlanul méltó a tiszteletre, és méltatlanul kevéssé ismert szereplője történelmünknek.

Nem volt ez mindenhol így, de sajnos Magyarországon (Ausztriában is) a megjelenő modern keresztény (akkor még katolikus) politika antiszemita élt kapott. A politikai katolicizmus továbbá egybecsengett egyfajta modernitás ellenességgel, szitokszónak tekintette a liberalizmust, valamint elfogadhatatlannak tartotta az állam és az egyház szétválasztását. Látható, hogy e mozgalom árnyéka hosszú… Gyakorlatában azonban modern párt volt, az első mai értelemben vett néppártként tevékenykedett, (a korszak szűk keretei között) nyitott volt a demokrácia felé, és szavazóbázisából fakadóan a nemzetiségekhez is érzékenységgel fordult.

Ma már nincs értelme politikai katolicizmusról beszélni, hiszen a felekezetek közti különbségek e téren elhalványodtak. A Kereszténydemokrata Néppárt többségében katolikus, és sajnos a giessweini, barankovicsi örökséggel szemben inkább a politikai katolicizmus hagyományát folytatja, ugyanakkor a társadalmi kérdésekben a keresztény fundamentalizmus nem kizárólagosan katolikus vonás a mai közéletben (sőt, a fundamentalizmus kifejezést éppen protestáns irányzatokra szokták használni).

Nagy a kísértés, sajnos, hogy a keresztény politizálás fundamentalizmusba, politikai katolicizmusba torkolljon. Nagy a kísértés arra, hogy a kereszténységet a formalitásban ragadjuk meg, keresztekben, ünnepnapokban (esetleg reggeliben, ebédben, vacsorában, ahogy azt Fazekas miniszter úr mondta). A keresztény közéleti szerepvállalást gyakran leszűkítjük arra, hogy hatalmas ajándékunkat, a keresztény emberképet, a társadalomra erőltetjük az örömhír mérsékelt átadása mellett (abortusz-, eutanázia-, azonos neműek házassága tilalom). A kereszténység ennél sokkal több, bonyolultabb, gazdagabb, mélyebb. Az ugyanis még nem keresztény politika, ha meg akarom menteni a születendő magzatokat, de például a korrupció felett elsiklok, és a menekültek nemigen hatnak meg, sőt. Nem lehet szemezgetni az egyházi parancsok között, ha az egyházi parancsok szerint szeretnék politizálni.

A kereszténydemokrata politizálás azonban nem azonos az egyházi parancsok szerinti politizálással. Az egyház tanítása, azaz végeredményben az Evangéliumok, Jézus ihleti, nevében nem is feltétlenül ragaszkodik a keresztény szóhoz. Így egy kereszténydemokrata megteheti azt, hogy rugalmasabban viszonyul egyes tantételekhez, de nem azért, mert lemond róluk, hanem mert hosszú távon ekként reméli azok élővé válását. Egy kereszténydemokrata (bár ez anakronizmus, hiszen a 19. század végén még nem létezett ez a fogalom) nem azért támogathatta volna a polgári házasság intézményét, mert ünnepli a válás lehetőségét, mert fittyet hány a házasság szentségére, és mit sem törődik a katolikus hit továbbadásával, hanem mert tiszteletben tartotta volna az ember szabadságát (ilyenek voltak az ún. liberális katolikusok mint Eötvös vagy Deák).

Sajnos nagy az adóssága e tekintetben a kereszténységnek, de csak szabadon remélhetjük az emberektől a Krisztus-követést. Nem kényszerítetten, hanem lehetőségként felkínálva a krisztusi utat. Ráadásul olyan emberektől, akik azt maguk is járják és élik!

 

A fotó forrása: eletestudomany.hu, az 1934-es országos katolikus nagygyűlést ábrázolja, ehhez hasonlóakat tartottak az egyházpolitikai törvények elleni küzdelemben is.

 * * * * * * *

Ezen bejegyzés is egy posztsorozat része, amelyet a nagyböjt alkalmából indítottam. Arra teszek kísérletet, hogy 46 napon át mindennap konkrét politikai (de nem pártpolitikai!) témák mentén keressem azt, mi lehet Jézus álláspontja. Kizárólagosság nélküli töprengések, vállaltan gyarló és töredékes útkeresés, „az Úr arcának keresése”, ahogyan azt XVI. Benedek pápa írta A Názáreti Jézus című trilógiájában. Fogadjátok szeretettel, türelemmel, megértéssel. Imádkozzunk és gondolkodjunk együtt!

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lukacsikatalin.blog.hu/api/trackback/id/tr713711214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2018.03.03. 20:03:59

@Lukácsi Katalin:

Kegyed ellentmondás(ok)ba keveredik. Előbb azt írja, hogy "az ugyanis még nem keresztény politika, ha meg akarom menteni a születendő magzatokat, de például a korrupció felett elsiklok, és a menekültek nemigen hatnak meg, sőt; nem lehet szemezgetni az egyházi parancsok között, ha az egyházi parancsok szerint szeretnék politizálni", majd két mondattal odébb, hogy "így egy kereszténydemokrata megteheti azt, hogy rugalmasabban viszonyul egyes tantételekhez, de nem azért, mert lemond róluk, hanem mert hosszú távon ekként reméli azok élővé válását". Csakszólok!

Valamint: az Egyház tanítása a katolikusok a politikai életben való részvételéről meglehetősen egyértelmű. Voilá!

„...egy jól megalapozott keresztény öntudat nem engedi meg olyan politikai programra vagy egyes törvényjavaslatra történő szavazást, amely ellentétes a hit és erkölcs alapvető tételeivel. A keresztény hit szerves egységet alkot és ezért nem lehetséges valamely részelemét kiragadni anélkül, hogy az egész katolikus tanítás ne sérülne. Az Egyház szociális tanításának egyes kiválasztott vonatkozása iránti politikai kötődés nem meríti ki a közjó iránti teljes felelősség vállalását. A katolikusok nem gondolhatják azt sem, hogy felelősségüket átruházhatják másokra, mivel Jézus Krisztus evangéliuma által arra hivatottak, hogy hirdessék és valóra váltsák az emberről és a világról szóló igazságot.

Amikor a politikai tevékenység összeütközésbe kerül az erkölcsi elvekkel, amelyek nem engednek meg kivételt, kompromisszumot vagy korlátozást, a katolikus elkötelezettség még nyilvánvalóbbá és felelősségteljesebbé válik. Az alapvető és elidegeníthetetlen etikai követelmények fényében a keresztényeknek észre kell venni, ha az emberi személyiség igazi javát érintő, erkölcsi értékek forognak kockán.” (Katolikusok részvétele és magatartása a politikai életben. A Hittani Kongregáció dokumentuma – 2003. január 16. --- uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=147)

Gandosz 2018.03.04. 20:56:31

"a klérus és a katolikus elit olyan vehemenciával támadta azt, mint most az azonos neműek házasságával szemben tenné"
Ugyan, néhány jelentéktelen támadást könnyedén lehet találni bármire vonatkozóan. De ezt általánosítani több mint tévedés, ez egy hazug párhuzam.
A következő lépés meg az lesz, hogy majd az állatokkal és tárgyakkal való házasság elismerése is természetes lesz.
Hát nem.

Ésszelteli 2018.03.04. 21:09:19

A házasság az égben köttetik mondja a Biblia utalva, hogy nem emberi értékek alapján kell ilyen döntéseket hozni, hanem az Úrra figyelve kell felismerni és megtalálni, majd házasságra lépni aki egy életre társ is lehet.
Amit az Úr egybeszerkesztett azt az ember el ne válassza mondja szintén a Biblia. A polgári házasságok pedig a Biblia üzenetét higitották fel az emberi életérzésre és igényre alapozve vagyis a házasság válással is végződhessen és lehetőleg gyorsan, hogy majd egy másik házasságban ugyanott folytassa mind a kettő mit sem tanulva az előzményekből. Sokan azt gondolják, hogy a Biblia ma már nem korszerű, mert a technika mennyit fejlődött, de ezt az élet sorra cáfolja. A kijelentések ma is igazságokat tartalmaznak és az igazságok a kor előrehaladtával sem válnak nem igazsággá. a tudomány ma más mond mint amit mondott akárcsak 100 évvel ezelőtt és mást fog mondani 20 év múlva, ezzel szemben a kijelentések igazságtartalma nem változott.
Az emberi igények lettek egyre hangosabbak a kijelentések igazságaival és ezért került sor a polgári házasságokra. Nem mindha nem lehetséges a válás a Biblia szerint de csak hűtlenség okán...stb
Jobb lenne egy kicsit elmélyültebben utána nézni a dolgoknak és valami összefüggést is előadni ne csak reklámértékként bemutatni mintha szükségszerű lett volna a változtatás.

Gleccsertetű 2018.03.04. 21:09:30

Prohászka öröksége egyáltalán nem vitatott. a kezdeményezés viszont óriási ötlet, drukkolok és követni fogom.

Ekrü 2018.03.04. 22:01:11

"Ma már természetesnek vesszük, katolikusok is, hogy létezik a polgári házasság intézménye,"- A katolikus egyház ma sem ismeri el a polgári házasságot,mint ahogy a válást sem.Az egyház szemében azok házasok akik templomban esküdtek,és ha valakinek volt katolikus esküvője akkor másodszor már nem lehet.

Lukácsi Katalin 2018.03.04. 22:58:29

@Ekrü: Természetesen, de a klérus és a katolikus szellemi elit nem szervez tüntetéseket és gyűléseket a polgári házasság intézménye ellen, hanem tudomásul vette annak létezését.

Mikrobi 2018.03.04. 23:32:54

Jobb lenne, ha nem neveznéd magadat katolikusnak...

2018.03.05. 04:51:55

Már régen azon kellene dolgoznia a politikának, hogy úgy általában a házasságot felszámolják. Én a homokosokat se értem, hogy miért akarnak egy olyan avitt, csak problémát, konfliktust okozó intézményhez csatlakozni, mint a házasság.
Az egyházaktól minden állami támogatást meg kell vonni, a politikából kitiltani minden egyházi embert. Emberminiszter meg Tömjén Zsóti. A katolikus egyház eleve egy külföldi hatalom idegenszívű követőit takarja, velük úgy kell bánni, mint a Soros-féle civilekkel. Ugyanannak az éremnek a két oldala ők.

A katolikus egyház amúgy is élenjár a homoszexuálisok toborzásában, nem értem mi ez a homofóbia a részükről. Ha egy evangéliumi keresztény, sokgyerekes protestáns lelkész kikel a homoszexuálisok ellen, annak a motivációját még fel tudom fogni, hisz ő maga mereven heteroszexuális. De az ál-aszexuális, valójában valószínűsíthetően legalábbis nagy százalékban homo beállítottságú katolikus papok nem értem, hogy miért ágálnak a homoszexuálisok ellen.

Konzervtigris 2018.03.05. 14:12:43

@Lukácsi Katalin: Kedves Katalin, erre egy Horn gyulai "na és"-sel tudok válaszolni. Na és akkor mi van, ha valamit megszokik az egyház, és nem szervez ellene tüntetéseket? Ez csak annak a jele, hogy reménytelennek tartja a dolog megváltoztatását. Nyilván ez van az abortusz miatt is, bár ott néha próbálkozunk tüntetésekkel, a homoszexuális házasságra viszont valószínűleg hasonlóan legyintenénk.

A homoszexuális házassággal az az alapvető probléma, hogy utána fölgyorsul az a folyamat, amelyben a gyermekeket nem a nemi kettősség jegyében nevelik, hanem polgári jogi eszközökkel éppenséggel számon kérik a férfias ill. nőies viselkedés megkövetelését, tanítását.

Konzervtigris 2018.03.05. 14:16:22

@Konzervtigris: Előbb-utóbb el fog jönni az a szép nap, amikor egy homoszexuális pár próbapert indít állami bíróságon azért, hogy a katolikus egyház adja őket össze, mert ennek hiányában tűrhetetlen diszkriminációt szenvednek el.

Részemről a homoszexuális állami házasság ellenzése ennek a napnak a késleltetése. Ha mégis bevezetik, tudomásul veszem, hogy egy talpalattnyi földet föl kellett adnom, közelebb a szakadék. Ezen túlmenően az állami házasság különösebben nem érdekel.

Almandin 2018.03.12. 13:33:50

@Konzervtigris: Nyugodj meg, arra egy egyházat se kényszeríthetnek, hogy olyat tegyenek, ami a belső törvényeikkel ellentétes. Tehát polgárilag megházasodhatnának, de egyházilag nem.

Konzervtigris 2018.03.14. 06:54:50

@Almandin: Ezt te ma még így gondolod, de engedelmeddel nem vagyok nyugodt. És ezért ellenzem a dolgot. Amúgy legértelmesebb javaslatnak a polgári házasság eltörlését gondolnám. Legyen úgy, mint eredetileg, Rómában: legyen a házasság társadalmi ügy. Két család összebeszélt, tartottak egy "lagzi" nevű bulit, volt némi szertartásos elem is benne, és ennyi. Ezt így éppúgy meg lehetne szervezni egy buzibárban, mint egy templomban, legföljebb előbbi helyszínről a heteroszexuális, utóbbi helyszínről a homoszexuális párok volnának kitiltva.

Konzervtigris 2018.03.14. 06:57:28

@Konzervtigris: kiegészítés: az állam meg eldöntené, hogy melyik nyilvános ünneplést értelmezné jogviszony kezdeteként a maga jogrendszerében pl. gyermekelhelyezési vagy vagyonmegosztási jogvitákban.
süti beállítások módosítása