Lukácsi evangéliuma

Kicsoda Jézus?

2020. április 27. 01:32 - Lukácsi Katalin

Lukácsi evangéliuma V.

img_7070_1.PNG
Ez egy nagyon hosszú bejegyzés, nagyon meredek állításokkal. Csak óvatosan érdemes olvasni, de köszönöm, aki mégis érdeklődik iránta.
 
Most, amikor belefogtam ebbe a cikksorozatba, valahogy eszembe sem jutott, hogy Jézussal kellene kezdenem. Attól félek a legjobban, hogy a róla alkotott véleményemet megosszam. Az derengett bennem, hogy talán, amikor már soká van, és rengeteg cikken túl vagyok, akkor esetleg megérik erre az idő. De hát mitől félek? Az egyházi tanítással vitatkozó mondataim neheztelést váltanak és válthatnak ki, ez azonban nem zavar annyira, mint a megszégyenülés veszélye. Attól, ha a véleményem miatt, ami a szívem legmélyén a legféltettebben őrzött titkom, nevetség tárgya leszek. 11 évvel a megkeresztelkedésem után ideje ezzel a félelemmel szembe néznem.

 
Azzal kezdem inkább, hogy mit nem vitatok az egyházi tanításban – arra bátorítva ezáltal az olvasót, hogy várjon még a farönk gyűjtéssel a máglyámhoz ;)
 
1) A történeti Jézus és az égi Krisztus egy. Ez a történeti Jézus kutatással kapcsolatos nagyon fontos állítás, és majd az egyházi tanítással vitatkozó felsorolásban válik érthetővé, miért is szögezem ezt le. A történeti Jézus kutatás ugyanis nagyon sokszor jut arra a következtetésre, hogy a szenthagyomány által megrajzolt égi Krisztus kép (amelynek például leggyönyörűbb foglalata a János evangéliuma), az „csak” az egyház műve. A názáreti ács csak alkalmat és ürügyet szolgáltatott a megrajzoláshoz.
 
2) Feltámadt. Ebben annyira szilárd a hitem, hogy felőlem akár tudományos történeti tényként is kezelhetnénk, és sokszor megfeledkezek róla, hogy általában véve a világ azért ezt még nem kezeli történeti faktumnak. Ezzel kapcsolatban a legtöbb, amit a történettudomány tehet, ha utat enged a hitnek, és nem tesz kijelentést ez ügyben. Hiszen voltaképpen valóban nem tudja, mi történt húsvétvasárnap hajnalán, és nincs még egy ember a történelemben, akinek esetleges feltámadásáról a tudomány annyit mondhat: nem tudom.
 
3) Messiás. Ezt nem érzem szükségét részletezni. :) De majd fogom mégis részletezni az egyházi tanítást kiegészítő észrevételeimben, csak nem azért, mert elvitatnám Jézus messiási mivoltát.
 
4) Isten. Szintén lesznek majd kiegészítő észrevételeim.
 
5) Ember. Ehhez is lesznek.
 
6) Zsidó. Lehet velem vitatkozni azokról az állításaimról, amelyek ellentétesek egyházi tanítással, vagy kissé mást mondanak az egyházi tanításhoz képest – persze csak a kölcsönös tisztelet jegyében. De arról vitatkozni velem, különösen ebben a cikksorozatban, ami – Istennek hála – éppen egybecseng az egyházi tanítással, fölösleges. Ezt azért írom, mert kaptam Jézus zsidóságát vitató kommenteket, és nem akarok még egyszer belemenni.
 
7) Jézus nem politikus megváltó volt, az embert nem csak egy részterületen kívánta megmenteni, hanem ahogy az egyház sokszor fogalmaz, a „teljes és az egész embert”.
 
8) Jézus nem fordított hátat mind a világ örömeinek, csak nem az volt számára az elsődleges.
 
9) Jézus tett ún. csodákat. (Azért teszem oda hogy „ún.”, mert azt sejtem, hogy világismeretünk tökéletlenségéből fakad az, hogy a csodát csodának tartjuk.)
 
10) Jézus él. Ez az állítás óhatatlanul következik abból, hogy feltámadt, de mégis fontosnak érzem hangsúlyozni, mert a hangsúly itt már a jelenen van. Most is él, gondolkodik, érez, dolgozik, és itt van. Az a baj – szép tőlem mint diplomás hitoktató -, hogy ezzel kapcsolatban ellentmondásosnak érzem magát az egyházi tanítást is. Hiszen egyszerre tanítjuk azt, hogy a mennybe ment, és hogy majd visszajön, de egyszerre azt is, hogy jelen van. Ezért attól tartok az ezzel kapcsolatos nézeteim is vitatkoznak az egyházi mainstream-mel.
 
11) Az Eucharisztiában valóságosan jelen van. … Hát még ezt is elfogadom? Ennél katolikusabbnak lenni?!... Ilyen gyönyörű felsorolás után, mi rosszat mondhatnék? Cikkem elején, a félelmem részletezésekor már azt sejthette pedig az olvasó, hogy most vallom meg, hogy inkább unitárius lennék, vagy betérek a zsidóságba. Ehhez képest még az Eucharisztiát is elfogadom!
 
De most, hogy pajzsként magam elé tartottam a dogmatikánkból a hirtelen eszembe jutott szempontokat, jöjjenek a kiegészítő vagy kritikus meglátások. Szeretném mindnél hangsúlyozni, hogy bármit is állítok, a felső 11)-ben is hiszek közben.
 
a) Sok esetben inkább fogadom el a történeti Jézus kutatást hitelesnek, mint az evangéliumot. Emiatt – megértem – okkal ró meg egy hívő, de én még is így gondolom. És az ok pontosan az 1)-es pontba írt igazság, hogy a földi Jézus és az égi Krisztus egy. Számomra összeegyeztethető a történelem által feltárt húsvér, nagyon emberi Jézus az égi Krisztussal. Sőt! Számomra azáltal lesz égi Krisztus. Nem egy csodarobot Jézus, hanem húsvér ember. Sokszor hallottam azt a legyintést, amikor egy vitában a keresztény eszményként Jézust hoztam példaként, hogy „jó, az könnyű, ő Isten volt”. A megtestesült Isten! Nem lehet csak 50 %, vagy 70 % -ban embernek lenni. 100 % -ban az. De hogy mit jelent embernek lenni, ezt a mai tudomány kezdi egyre jobban és pontosabban megérteni. Az egyház is azt tanítja, hogy valóságos ember, de aztán végül általában szemérmes marad az igazság következetes levonásához.
 
b) Jézus feltámadása előtt nem ismerte pontosan küldetését illetően az Isten akaratát. Tudom, hogy az evangéliumban benne van, hogy háromszor jövendölte meg, de az evangéliumban sok más is benne van, ami nem egészen úgy igaz, mint ahogy az megtörtént, hanem egy mögöttes üzenetet hordoz. Jézus összhangban volt az Örökkévalóval, Jézusnak az Atya akarata volt az eledele, de ember volt, emberi elmével. Meghatározta a történelem, az anyag, kora fogalmai, szocializációja. Az ember nem tudja érteni azt racionális elmével, amire nincsen szava. Dereng, de nem tudja érteni. És nem azért, mert gyarló, hanem mert ember. Nem minden korlátozottságunk fakad gyarlóságunkból.
 
c) Hm… Úgy érzem, ha leírom, amit Jézus messiási mivoltával kapcsolatban az egyházi tanításhoz pluszban gondolok, súlytalanná válik az állítás. Mert amit állítok az nagyon súlyos, de ha csak így leírom egy blogbejegyzésben, akkor jelentőségét veszti. Azt gondolom ugyanis, hogy nincs ember, aki osztaná ezzel kapcsolatban a véleményemet. Ez a sejtés sarkallhatna önkritikára is, mégis igaznak érzem azt, amit írni fogok, még ha egyedül vagyok vele is. Elfogadom Jézus messiási mivoltát, de ebben a kérdésben egy zsidó misztikus gondolatot sejtek igaznak, hogy két Messiás van. A zsidó misztikus gondolat azt tartja, hogy van a főpapi és van a királyi Messiás. A kereszténység Jézusban egyesíti a kétfajta messiási alakot, de ez szerintem a valóság megerőszakolása. Tudom, hogy az egyházat jó szándék vezeti, és abszolút értem, hogy miért egyesíti a két messiási eszményt Jézusban. De én nem egyesítem. Bennem azáltal oldódik fel a zsidóság és a kereszténység közötti létező különbség, hogy más Messiást vár a kettő, akik azonban mély egységben vannak.
 
d) Jézus Isten. Nem okoz gondot isteni méltóságot tulajdonítanom Jézusnak, sőt, örömmel, csak amiatt vívódok, hogy marad-e így értelme az Isten fogalmunknak. Mert dogmákban leszögezhetjük, hogy Jézus valóságos Isten, és én jó szívvel imádkozom minden vasárnap a Hiszekegyet, de valójában nem tudjuk, hogy mit mondunk ilyenkor. Radikálisan átszőtte a kereszténység a zsidóság által alkotott Isten fogalmat, és alig dereng a számomra, hogy mi maradt belőle. Ez inkább filozófiai vagy hermeneutikai problémám, nem a dogma tartalmát érinti. Amivel kapcsolatban valódi kifogásom van, az az „Isten fia” elnevezés. Úgy érteni Jézus istenfiúságát, hogy valódi apja Szent József helyett valójában Isten volt, az számomra egy megbotránkoztatóan pogány gondolat. És ami pogány, azt Jézus nem tudta és nem akarta elgondolni, különösen magára vonatkoztatva nem. De úgy értve az istenfiúságot, hogy osztozik Jézus az isteni méltóságban, úgy rendben van.
 
e) Azt elfelejtettem leszögezni fentebb, hogy azt is elfogadom dogmáinkból, hogy Jézus születésétől fogva az, aki. Tehát én is elutasítom az adopcianizmus eretnekségét. Viszont. (Amit most állítok az is kemény állítás lesz szenthagyományunk és dogmatikánk és a Szentírás tükrében.) Én elutasítom az angyali üdvözletet. Szép, és gyönyörű, és érteni vélem, mit akar megragadni vele a hagyományt szövő emberi elme, de nem történt meg, mert nem volt rá szükség. Jézus emberségének húsvér jellegét hangsúlyozva arra gondolok, hogy hétköznapian volt Jézus ember. „Ki hitt abban, amit hallottunk, és az Úr karja ki előtt nyilvánult meg? Úgy nőtt fel előttünk, mint a hajtás, és mint a gyökér a szomjas földből. Nem volt sem szép, sem ékes [hiszen láttuk], a külsejére nézve nem volt vonzó.” Semmi jel, semmi körülmény! nem utalt arra, hogy ő „több”, mint a többi ember. Látjuk az elmúlt kétezer évben, hogy az egyház olykor igen, de az Örökkévaló nem szereti a pompát. A betlehemi jászoli történet is pontosan arról szól, hogy az Örökkévalónak nem kenyere pompázatosan betölteni a róla szóló emberi elvárásokat. Jézus Messiás, ezért virtuálisan Betlehemben született, de hogy ott született-e tényleg, az teljességgel mellékes, és egyébként nem túl valószínű. A másik pedig, talán meredekebb állításom, Jézus fogantatása. Hát nem az Örökkévaló teremtette az embert? Nőnek és férfinak teremtette őket, és arra szólította fel őket, hogy sokasodjanak. Hát Ő lenne az, aki alantasnak tartaná házasság természetes gyümölcseként megszületni? Ezt sose értettem.
 
f) Jézus zsidó. Tadam! Itt végre nem vitatkozom semmivel. Itt beért a dogmafejlődés, mondhatnám nagyképűen.
 
g) Jézus nem politikus megváltó. Ez igaz. Ezzel sem vitatkozom, hála Istennek. Viszont. Érzek egy hangsúlyeltolódást köztem és sok keresztény vélekedés között. Igaz, az elmúlt évszázadban és az elmúlt évtizedekben sokat enyhült ebben az egyház. Tehát Jézus valóban nem politikus megváltó volt, de ettől még a földi élet, a történelem, és benne a politika nem lényegtelen Isten számára. Nekünk, keresztényeknek van tennivalónk. És a hangsúlyeltolódás nálam ott van, hogy Isten országát fel lehet itt a földön építenünk. És ha fel lehet, akkor kell is. És itt jön az az állításom, ami az egyházi tanítástól idegen, hogy van/lesz egy másik Messiás is. És amikor Ő fellép, akkor forr egybe a zsidóság és a kereszténység. Ez az egybeforrás a dogmatikánkban Krisztus visszajövetelét megelőző egyik jel.
 
h) Szépen és szolidan fogalmaztam meg azt a mondatot, hogy „Jézus hátat sem fordított mind a világ örömeinek, csak nem az volt számára az elsődleges”, de ebbe a témába tartozik Jézus nemisége, amit a leggigantikusabb tabunak érzek, mióta kereszténység a kereszténység. Természetesnek tartom, hogy ez hatalmas tabu. És bár feleannyi szorongást is bőségesnek éreznék a témában, de még szinte helyesnek is tartom, hogy nem tartjuk magunkat méltónak erről a kérdésről beszélni. Jézus férfi. Jézus zsidó férfi (volt), a keresztény szüzesség eszmény pedig keresztény, ami alapvetően a pogány világból emelődött be a kereszténységbe. Ezzel nem akarok sugallni semmit, csak azt akarom felvetni, hogy számomra akkor is égi Krisztus, és tökéletes, és Isten Jézus, ha nem úgy felel meg az elvárásainknak, mint ahogy azt mi gondoljuk. Én nem akarom Jézusnak megtiltani azt, hogy boldog ember, és így boldog férfi legyen. Azt a világi, közkeletű feltételezést, hogy Jézusnak Mária Magdolnával lett volna szerelmi kapcsolata, én nem vallom. Azt gondolom, hogyha Jézusnak ez valaha is megadathat, akkor csak egy vele egyenrangú személlyel. … Tyű, de már nagyon messzire szaladtam a dogmatikánktól.
 
i) Jézusnak már feltámadása előtt is volt hatalma az anyag és a látható világ fölött. Ezt a mondatot pontosabbnak érzem, mint a csodatételt, de lehet, hogy ez sem pontos így.
 
j) Jézus él. Ezzel nem vitatkozom az egyházzal, hiszen ez az egyetlen reményünk, és az igaz örömünk. Csak azt nem tudom, hogy ezt az egyház pontosan hogyan érti, és attól tartok, én másképp. Számomra néha/gyakran az a Jézus-kép köszön vissza tanításokban, Írás-értelmezésekben, mint amit Ákos énekelt meg a Hello című dalában: „Hello, hello / Újra itt vagyok / Vissza kellett jönnöm hozzád /
És lehet, hogy maradok / Tudom, tudom / Nem láttál rég / Bármit is mondasz, szemedben / A megértés tüze ég.” Mintha ezt énekelhetné visszatérésekor. Egy deista Krisztus-kép. Azt hiszem, van az egyházi tanításban ezzel kapcsolatban egy kettősség. Mert valóban egyszerre valljuk a mennybemenetelt, és hogy onnantól az apostolok oldják meg okosba’ az egyházépítést, valamint egyszerre azt, hogy itt van minden kenyértörésben, ha ketten-hárman összegyűlnek az Ő nevében stb. Talán úgy oldjuk fel ezt a kettősséget, hogy az egyiket testi, míg a másikat lelki jelenlétnek tartjuk. Testileg majd csak második eljövetelekor tér vissza. Talán. Talán ezt gondolja az egyház, de én nem ezt gondolom. Jézus nem tud, mert nem akar, nincs is keresnivalója másutt, mint itt, mert Isten, a körünkben élő szent. Miért „zavarjuk el” Őt a mennybe, amikor minket akar üdvözíteni, és azt akarja, hogy itt épüljön fel az Ő országa? De lehet, hogy nem zavarjuk el, csak én értem félre.
 
k) Jézus zsenialitása az Eucharisztia az egyház koprodukciójával, ezt csak méltatni tudom. Ki tudna kitalálni olyan agyament dolgot, hogy egy kalóriaszegény pehelykében megeszel egy embert? És attól neked jó lesz! És mégis működik! Megtartja az egyházat! Annyira nonsence, annyira abszurd, ember ilyet kitalálni nem tud, nincs semmi értelme! De itt van a koronavírus-járvány, mire mi, katolikusok százezrei mégsem a vírus, hanem az Eucharisztia hiánya miatt szenvedünk, és amiatt búslakodunk, hogy elhalasztották az Eucharisztikus Kongresszust. Hallatlan. Érthetetlen. Jel és valóság. (Szeretném ugyanakkor megjegyezni, hogy pontosan azért, mert látom és érzem, hogy sok kérdésben másként vélekedek, mint az egyház, több hónapja önkéntesen lemondtam az Eucharisztiáról, ami nagyon fáj, de így érzem helyesnek.)
 
Aki ezt végig olvasta, menjen el gyónni :D és hálásan köszönöm a figyelmét, türelmét és érdeklődését!
 
A fotó Rubens Ecce homo című festményét ábrázolja.
16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lukacsikatalin.blog.hu/api/trackback/id/tr9015643412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.04.27. 06:51:17

S, tessék mondani, ez a Jézus részt vett a ballib összefogdosásban, megegyezett Gyurcsánnyal, vagy fiideszfasiszta volt?

G. Nagy László 2020.04.27. 16:35:50

Az mindenképpen tetszik, hogy foglalkozol Jézus személyével. Jómagam három évvel ezelőtt egy komplett könyvet szenteltem a tanításainak, "Ki beszél itt a Megváltóról?" címmel. Ha csak a borítóját megnézed, látni fogod, hogy engem sokkal hamarabb elvisz az inkvizíció, mint Téged. Igazából csak azon tűnődöm, hogy mindaz, amit a mainstream katolikus vonalhoz képest forradalmi eltérésnek mondasz, azt így is érzed, vagy csupán az írói túlzás eszközével élsz. Valójában őszintének tűnsz, az első verzióra szavaznék...

Konzervtigris 2020.04.28. 23:31:29

Ha jól értem, a szex-szel van problémája, pontosabban a szex hiányával Jézus születése és felnőtt élete kapcsán. :-) Amit ezen kívül mond, azt "lehet jól is érteni", szóval bizonyos szempontból lényegtelen. De ebben a témában tényállításokat mond, amiket valóban nem könnyű összeegyeztetni az egyház mondandójával. Viszont ha ez a kulcstéma, akkor nem lehet, hogy egyszerűen csak van egy elakadása?

Zalai Béla 2020.04.29. 08:08:44

Nem az a baj ezekkel az állításokkal, hogy "az" egyház (micsoda gőg sugárzik ebből...) csomó mindenben mást tanít, hanem az, hogy hemzseg az ellentmondásoktól, így aztán biztosan nem is lehet igaz. A durva ellentmondások persze a dogmatikában is jelen vannak, de aprócska különbség, hogy az egyházatyák évszázadok munkájával mikromenedzselték őket. A hit persze szép dolog, de itt jön be a no.2-es gőgfaktor: a "másik" messiás, a szexus megüdvözítője és a reformátor vajon tárgy vagy alany a bejegyzésben?

Lukácsi Katalin 2020.04.29. 21:23:22

@Zalai Béla: A II. vatikáni zsinaton a katolikus Anyaszentegyház elismerte a vallásszabadságát, amelyet az ember Istentől kapott méltóságából eredeztet. Tehát elvitatni hitem szabadságát egyháziatlan. Ebben a szövegben senkire nem erőltettem semmit. Ez a véleményem. Elolvassa saját felelősségre bárki, aki el akarja. Nem tehettem minden mondatba bele a szerintemet, mert az elég magyartalan lett volna.

Lukácsi Katalin 2020.04.29. 21:25:01

@Konzervtigris: Nem a szex hiánya zavar Jézus születésével kapcsolatos szenthagyománnyal. Hanem az a feltételezés, hogy Isten alantasnak tartotta volna a természetes körülményeket, amelyeket egyébként Ő maga alkotott. Ez ellentmond az egyébként egyház által is felrajzolt gyönyörű Isten-képnek.

Lukácsi Katalin 2020.04.29. 21:27:26

@G. Nagy László: Hosszan és felszabadítóan nevettem a hozzászólásán. Mert jogos a kérdése. A véleményem egyáltalán nem harcias egyházellenes vagy öncélúan mítoszromboló. Mégis rengeteget szorongok miatta. De az is igaz, hogy az egyház számára sokkal kínosabb lehet az, ami csak pár (egyébként nagyon fontos) nüanszban tér el az ő tanításától, mintha teljesen szembemenne vele.

Zalai Béla 2020.04.30. 05:56:55

@Lukácsi Katalin: Nem értem, melyik állításommal vitatkozik. Nem állítottam, hogy a Vatikán nem ismerte volna el a vallásszabadságot, ahogyan azt sem állítottam, hogy Ön bárkire is bármit ráerőltetne. Azt sem javasoltam, hogy tegye minden mondatba bele, hogy "szerintem". Azt állítottam, hogy amit ír, az hemzseg az ellentmondásoktól. Ettől még joga van hinni benne, csak szegénységi bizonyítványt állít ki Önről. Azonban még azt sem állítottam, hogy nincs joga saját magáról szegénységi bizonyítványt kiállítani. Én jót derültem az írásán, és nem voltam ezzel egyedül, így aztán csak buzdítani tudom, hogy ne hagyja abba!

Konzervtigris 2020.04.30. 06:47:37

@Lukácsi Katalin: Nade az a szex :-) Merthogy mi emberek ebből a természetes körülményből jövünk...

Intellektuálisan kb. 2 perc alatt bizonyítható, hogy a Messiásnak fölötte kellett állnia a szexnek, egzisztenciálisan meg alighanem egy életen keresztül termel elakadásokat a hitben. Fura dolog ez.

Ami a 2 perces bizonyítást illeti, ha a szemei elé állít egy férfit, aki a világ összes asszonyát ugyanúgy szereti, és ugyanolyan szexuális vággyal szemléli, nem a Messiás fog az eszébe jutni.

A tisztességben megélt szexhez hozzátartozik egy olyan intimitás, amiből az emberiség többi tagja ki van zárva az életszövetséget kötő páron kívül. Ha lett volna egy ilyen Messiásné Jézus mellett, akkor nem Jézus volna a Messiás. (Amúgy pont ez a Jézus Krisztus utolsó megkísértése c. film alapkonfliktusa. Az utolsó megkísértés, hogy "hagyd ezt az egészet a csudába, és házasodj meg!")

Az esetleg fölvethető, hogy voltak Jézusba fülig szerelmes, és ezért ilyen szerepre (is) vágyakozó asszonyok. Végülis a Föltámadás előtt az apostolok motivációi sem voltak tiszták. Erről az oldalról lehetségesnek tartom Mária Magdolna említését. Ugyanakkor a kulcsjelenet, amire hivatkozni lehet, a Jn 20,17 - amikor Jézus azt mondja Mária Magdolnának, hogy "Ne érints" - nem csak Mária Magdolna vélhető szerelméről szól, hanem arról is, hogy Jézus ezt hogyan szublimálja ezt apostoli küldetéssé az apostolok felé ("Menj el, és mondd meg testvéreimnek...")

Szóval jó bírkózást a témával, nincs vele egyedül, ami egyrészt bátorítás, de másrészt némi figyelmeztetés is: ne élje bele magát abba, hogy nagyon eredeti teológiát hirdet :-)

Zalai Béla 2020.04.30. 09:22:25

A szeplőtelen fogantatáshoz való viszony (hiánya) mondjuk azért nem lep meg, mert feltételezné a Szentháromságtan valamelyes megértését, és tudom, ez nem főiskolai hitoktatói szint. Érdemes hozzá pár hónapra félretenni a saját agymenéseket, sőt: a Bibliát is, és azokat a pogány szerzőket olvasni, akiktől a tan alapjai származnak. Az internetnek hála, nyugati nyelvek ismeretében a legtöbb forrás már ingyen elérhető bárki számára.

József nem azért nem lehet Jézus apja, mert a csúúúnya egyház nem szereti a szexet, hanem mert Jézus szeplőtelenül fogantatott. Erre azért volt szükség, hogy a húsvér ember mellett Isten is lehessen. A hagyományos fogantatáshoz ugyanis Józsefnek olyan tesztikulusszal kellett volna bírnia, amely képes Szentléleket ejakulálni. Viszont mivel a Szentlélek a fogantatásban egy másik e betűs szó, az emanáció folytán vesz részt, ez sajnos lehetetlen - még maga Jézus sem lenne képes rá, nemhogy József.

Így három lehetőségünk marad: 1. elfogadjuk a szeplőtelen fogantatást, vagy 2. elfogadjuk, hogy Jézusban nincs több isteni, mint Józsefben, tehát Barabásban, Hitlerben vagy Zalai Bélában, vagy 3. elfogadjuk, hogy minden hagyományos fogantatásban benne rejlik az emanáció lehetősége. Mivel az utóbbi kettő nem egyszerű eretnekség, hanem egyenesen blaszfémia, az Egy Isten tagadása, hívő keresztény csak az elsőt fogadhatja el.

Nem azért, mert az egyház vagy én megtiltjuk, hanem mert nem a kereszténység definíciója és kétezer éves hagyománya folytán nem keresztény, aki így gondolja. Ettől még hiheti így, kedves bloggerina, és azt is hiheti, hogy ezt keresztényként hiszi, csak nem így van.

Konzervtigris 2020.04.30. 11:32:55

@Zalai Béla: Ez mondjuk elég logikusan hangzik :-) Köszönöm, így nem gondoltam végig én sem.

Konzervtigris 2020.04.30. 11:33:56

@Zalai Béla: Bár az még hozzátartozik, hogy a "szeplőtelen fogantatás" az ugyebár nem Jézus megfoganása...

Zalai Béla 2020.04.30. 11:39:51

@Konzervtigris: Jogos, ez csúsztatás volt a részemről. A szeplőtelen fogantatás csak előfeltétele annak, hogy Jézus az eredendő bűn átörökítődése nélkül foganhasson, de ennyire már nem akartam túlbonyolítani a dolgot :-)

Konzervtigris 2020.05.02. 13:40:13

@Zalai Béla: Még talán a 2. lehetőséget kibontanám kicsit, hangsúlyozva, hogy tök izgalmasnak találom, amit leírt.

A 2. lehetőség lényegében az adopcianizmus. Ha azt állítjuk, hogy Jézus egy földi ember volt, aki egy természetes szexuális aktusból származott, és mégis állítjuk, hogy Isten Fia is volt, akkor szükségképpen azt mondjuk, hogy életének valamely szakaszában - magzatként, vagy legkésőbb megkeresztelkedésekor a Jordánban - Isten ezt az emberi személyt magához vonta, örökbe fogadta.

De akkor ugye az, ami vele megtörtént, mindegyikünkkel megtörténhet. Mindegyikünk olyan lehet, mint az Isten... Viszont Jézus ebben csak példakép a számunkra. Megmutatta nekünk, hogy kell hitelesen élni. Hajrá, éljünk hitelesen, és váltsuk meg magunkat! Ha nem megy - nos, akkor Jézus meghalt, Nietzsche meghalt, Lenin meghalt, és én sem érzem magam valami jól...

Nem nagyon látok olyan pontot, ahol ebből a gondolatmenetből ki lehet bújni. Kivéve a kezdőpontot, hogy Jézus mégis emanáció útján fogant a Szentlélektől.

Zalai Béla 2020.05.03. 13:49:52

@Konzervtigris: Igen, tökéletesen egyetértünk. És bár maximális respekt és minden szimpátia megilleti a bloggert, amiért elénk tárta a saját értelmezését, ez távolról sem az, aminek ő gondolja: valamiféle aprócska kis eltérések beépítése, invenciózus pontosítás a hivatalos katolikus doktrínán, amitől ő (ahogy a jelek szerint vágyik rá) a következő Luther lehetne. Ez bizony az egyistenhit tagadása, amivel nemcsak a katolikus, de az egész zsidó-keresztény-muszlim vallási körből száműzi az álláspontját. Magyarán miközben attól tart, hogy megbotránkozást kelt, igazából belőlem csak mérhetetlen elképedést vált ki: egy tanult, intelligens, hívő ember hogyan tévedhet olyan zsákutcába, ami nem pusztán a vallás, de a józan ész ellen is vét egyúttal? Tényleg kíváncsi vagyok erre, és remélem, a blog további olvasása és a kommentes eszmecsere választ ad ezekre a kérdésekre is majd a maga idejében.

Konzervtigris 2020.05.05. 22:27:43

@Zalai Béla: Azt azért töredelmesen bevallom, hogy a szűzi foganást, mint Jézus valóságos istenségének logikai előfeltételét én se gondoltam végig soha. Így van a Bibliában, akkor így van. Mária végülis egyike lett az apostolok körül jelenlévő asszonyoknak, Mel Gibson alighanem hitelesen mutatja be azt a "nagyasszony"-szerepet, amit betölthetett a körükben (számomra ilyen villanások voltaka legszimpibbek a Passió-filmben), nyilván tanulságot tehetett erről a kezdőpontról. Érdekes még Székely János fölvetése (nyilván ő is olvasta valahol). Szerinte a középkori festők megtévesztenek minket, amikor az emanációt intim csodaként ábrázolják. Lehetett az úgy is, hogy az egész falu megrendült. És az angyal nem arról nyugtatja meg Józsefet, hogy a jegyese nem tört házasságot, hanem arról, hogy nem kell félnie elvenni ezt az asszonyt, akivel ekkora megrendítő csoda történt.
süti beállítások módosítása