Lukácsi evangéliuma

Ünnepeink és szenthagyományunk történész szemmel

2018. május 21. 22:47 - Lukácsi Katalin

img_1613.jpg

Ha legendáriumaik történeti hitelessége alapján kellene sorrendbe tenni a nagy keresztény ünnepeket, akkor kicsit más sorrendet kapnánk, mint a liturgia szerint. Az első az húsvét, ez stimmel, de karácsony és pünkösd helyet cserélne.

A karácsonyi történetből a történeti hitelesség alapján elég kevés marad valós. Az tény, hogy Jézus megszületett, és születését méltán ünnepeljük, annak körülményei azonban nagyon mások voltak, lehettek, mint ahogy az évszázadok alatt köré szövődött a hagyomány. Nem Betlehemben született Jézus, angyali seregek megjelenéséről, pásztorok és távoli királyok imádásáról szó sem volt. Pünkösdnél viszont még az sem kizárt, hogy valóban a zsidó pünkösdre, a Savuotra Jeruzsálembe zarándokló tömeg előtt tartotta első evangelizációs beszédét Péter. A lángnyelvek megjelenése az opcionális, de a nyelvcsodát elfogadom (persze a történettudomány ebben néma marad), hiszen az az ünnep üzenetének egyik kulcsmomentuma.

Mai, modern tudományos világlátásunkban kivehetetlenné váltak a csodák. Gondolkodásunktól is idegen. Életünk, axiomáink, a világ megregulázására tett kísérletünk a természettudomány aktuális törvényein nyugszanak. Az univerzumot nem értjük és nem ismerjük ugyan, mégis ismerni vélünk alapvető törvényeket, amelyekkel az ún. csodák ellentétesek. A karácsonyi angyali seregeket én nem azért zárom ki, mert a tudománnyal ellentétes, babonákra nyitott világnézetből fakadna, hanem mert történetileg nem tartom hitelesnek. Jézus nem azért méltó a megváltó névre, mert születésére messze földről ismeretlen bölcsek és királyok zarándokoltak volna, nem állítólagos születési helye, sem nem a felcsendülő „dicsőség a magasságban Istennek” angyali kórus miatt, hanem húsvét miatt, és önmaga miatt. A kereszténység születésének pillanatától Krisztus születéséhez költött legendáriumnak mély üzenete van. A bölcsek látogatása, a jászoli körülmények (meglepő módon nem Jézus jász mivoltját hivatott igazolni…), a pásztorok hódolata, önmagában Betlehem „városa” (volt az pár ház), sok-sok fontos igazságot mond ki, amelyet így képi nyelvezetben érthetőbb megragadni, talán többet is mutat fel a valóságból, mint egy szűkszavú helyszíni riport. Keresztény vallásunk mégis a történelembe ágyazódik, így a történettudománynál csak többet mondhat, de azzal ellentéteset nem.

Jézus születéséről csak annyit tudunk, hogy megtörtént. Feltételezhetően Názáretben, olyan körülmények között zajlott, mint kortársaié, édesanyját valóban Máriának, apját Józsefnek hívták, aki ács volt. Nagy valószínűséggel testvérei is voltak. A Máriához költött legendárium talán kivétel nélkül költői igazságokat, sem mint történeti igazságokat tartalmaz. Nem történt angyali üdvözlet, Mária nem állt ott a kereszt tövénél, nem vétetett fel testtel a mennybe, az véleményes, hogy pünkösdkor jelen lett volna, a kánai történet sem valószínű, az viszont igen, ahogy Jézus édesanyjára pirít, hogy követőiből áll az ő családja. A Jelenések könyvének napba öltözött asszonya ismét csak szimbólum, Jézus édesanyjához semmi köze.

Ezek a történeti igazságok azonban nem jelentik azt, hogy az evangéliumok hazudnának. Teljesen más a céljuk, nem a modern történettudomány leíró szempontjai vezették az evangelistákat, akik közül egyedül Lukács az, aki bizonyossággal a saját magáról elnevezett evangélium szerzője (Márk és Máté szerzősége ellen sem szólnak érvek, csak azok a munkák inkább többek alkotása, Jézus tanítványa János viszont semmiképp sem lehetett a negyedik evangélium szerzője). Lukács saját vallomása alapján gyakorolt forráskritikát, bizonnyal számos történetet szelektálhatott ki, amelyek töredéke aztán az apokrif evangéliumokban öltött testet, történetileg leghitelesebbnek mégis Márk evangéliuma tartható, amely a legkorábbi, amely a legszűkszavúbb és egyébként legigénytelenebb is (galileai halászokból verbuválódó közösségként a kevésbé finom nyelvezet hitelesítő erővel bír).

Azon evangéliumi állítások, amelyek a történettudomány szemüvegén keresztül nem állják meg a helyüket, olyan teológiai igazságokat mondanak ki, amelyeket a szerzők és a hagyomány másként nem, de ekként meg tudott ragadni. Az Örökkévaló természete, mivolta, személyisége sejlik fel bennük, amely pontos szavakba öntése előtt leborul az emberi elme. Az üzenetek pontos megfejtése csak tökéletes istenismeretben a Szentlélek ihletése által adható meg, ami újra és újra arra kell emlékeztessen bennünket, hogy a Szentírást tilos riportkötetként értelmezni, imádságos olvasás nélkül igazságai nem tárulnak fel előttünk. Ahogy Jézust nem Emmanuelnek hívják, mégis ő a megváltó, Betlehemben sem kellett születnie ehhez. Az angyali üdvözletet a kritikusabb katolikusok is elfogadják, hiszen ha történt feltámadás, miért ne történhetett volna angyali üdvözlet, és történni valóban történhetett, azonban én Jézus édesanyjának kitüntetett üdvtörténeti szerepét tagadom történészként anélkül, hogy a katolikus Mária-tiszteletet rossz dolognak tartanám. A katolikus Mária-tisztelet egy klasszikus példája annak, ahogy a gyarló és véges emberi elme gyermekként az isteni igazságok hatalmas polcaira nyújtózkodva morzsákat emel le onnan, morzsákat, amelyek azonban gazdagabbá teszik mind a keresztény felekezeteknél (nem anyagi értelemben véve gazdagabbá, még ha egyre fogyatkozó mértékben ugyan, de úgy is az).

Pünkösd története Lukácstól maradt ránk, végeredményben azonban mind az evangéliumok és az egész Újszövetség a pünkösdi lelkület gyümölcse. (Ha már nekiálltam kiszálazni a történeti igazságokat, az ó-újszövetség elnevezés tévesen azt sugallja, mintha az Örökkévaló zsidósággal kötött szövetsége meghaladott lenne, pedig az örök, miként Isten is. Szövetségei is örök időkre szólnak.) Amikor tavaly a nagyböjti posztsorozatomban a Jézusról ismert történeti tényeket vettem csokorba, akkor kezdtem új szemmel nézni pünkösdre is. Az evangéliumokban olvassuk a tanítványok számos értetlenkedését, bátorságuk is más volt pünkösd előtt és után, ahogy nagypénteken magára hagyták Jézust. Sokat, avagy morzsákat értettek belőle, de egész alakját, hivatását, nem. Az emmauszi történet szól erről a leggyönyörűbben. Utólag világos, ki Jézus, mint a nap, de pünkösdnek köszönhetően vált világossá, álltak össze egy egész történetté a mozaikkockák. A pünkösdi rádöbbenés, Szentlélek-keresztség szülte meg a ma ismert Jézus Krisztus képet. A történeti húsvér Jézus nyersebb, szárazabb, kevésbé érthető volt a tanítványok számára, de a Szentlélek ihlete új értelmet adott élményeiknek.

Pünkösd tényleg az egyházról szól, az egyház születésnapja, Jézus munkájának gyümölcse. Létezik a keserű mondás, hogy Jézus Isten országáról beszélt nekünk, erre megkaptuk helyette az egyházat… Az egyház azonban nem intézmény, nem hivatal, még csak nem is rítus. Az egyház nem mennyiség, nem osztható, az egyház közös ihlet, szólhatnánk József Attilával (ő ezt a nemzetről írta). Az egyházról XVI. Benedek pápa elmélkedett úgy, hogy egy személy, egy nő, egy anya. Valóban több pusztán a tagok összességénél. Jézus és az egyház kapcsolata hitünk egyik leggyönyörűbb titka, amely rejtelmeit folyton kutatnunk kell. Megejtően vall erről a kapcsolatról az Efezusiakhoz írt levélben Pál. Fontos megjegyezni, hogy az ő irataiban még nem fedezhető fel a születő Mária-tisztelet, de ott van ez a különleges Jézus-egyház kapcsolat, amely tehát ősibb.

Mától pedig pünkösdhétfőn Máriát, mint az egyház anyját ünnepeljük. 1980 óta a loretói litániában már jelen van ez a megszólítás, a szimbólum gyökere pedig a János evangéliumából származik, amikor az Úr Jézus Jánost Máriára, Máriát pedig Jánosra bízza. E képet az egyház jelenleg úgy értelmezi, hogy Jézus édesanyjára bízta tanítványai közösségét, saját édesanyját pedig tanítványai közösségére. Mária itt azonban ugyanúgy szimbólum, mint szerte az újszövetségi szövegekben. Kit szimbolizálhat Mária? Jézus származását, a zsidó népet? Gyönyörű volna. Jézus saját tanítását? Mindaz, amit elmondott, a tanítványokra hagyatik, így a tanítványokon a roppant felelősség, hogy Jézust megismerje a világ. Így is értelmezhető. Bizonyára sok-sok felvetés lehet még, amely ott dereng a János evangéliumában szereplő fontos történetben (amely olyan formájában nem történhetett meg, hiszen se János, se Mária nem volt ott a kereszt tövében a szinoptikus evangéliumok szerint).

XVI. Benedek Máriával azonosítja az egyházat, ma azonban Máriát az egyház édesanyjaként ünnepeljük. Itt rátapinthatunk arra az izgalmas kettősségre, ami a Máriáról szóló katolikus szenthagyományban jelen van. Bizonyára ezer és ezer, de két fontos Mária-kép van az egyházban, az egyik, a történetinek aposztrofált Mária-kép, amely lehetőleg a leginkább ragaszkodik a kanonikus szövegekhez, és amely a protestánsokéval is megegyezhet. A másik Mária-kép az évszázadok, évezredek alatt homályosan körvonalazódó, jelenéseken át tovább szőtt, elmélkedésekben újra és újra megkomponált, napba öltözött asszony, esthajnalcsillag, akit misztikus látással Benedek pápa azonosíthatott az egyházzal. Vajon szenthagyományunkon keresztül a Szentlélek kiről akar mesélni nekünk?

 

 

A borítóképen a hagyomány szerinti utolsó vacsora terme látható. A hagyomány szerint az utolsó vacsora termében, a felházban történt a tanítványok Szentlélek keresztsége, amely után Péter a zarándoktömeg előtt kezdett evangelizálásba. A napjainkban működő Felház is innen kapta a nevét. A fotót én készítettem.

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lukacsikatalin.blog.hu/api/trackback/id/tr9413991412

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kiszínezett Jézus - Ünnepeljük? 2018.05.22. 09:58:37

 Mohamed, Buddha, Konfuce léteztek, Jézus kitalált. Amíg számos más vallás, alapítója egyértelműen létezett, személyük történelmi tényszerűség, Jézus élettörténetét úgy lopkodták és ollózták össze korábbi korok vallásaiból és mítoszaiból. Mint történel...

Trackback: Lopott vallási ünnepek 2018.05.22. 09:58:16

Tehát lopott ünnepek ténye, ami felteszi a kérdést; a kereszténységben van egyáltalán valami, ami eredeti, nem lopott, plagizált, vagy átértelmezett? Kezdjük a sort karácsonnyal:  "Miért éppen december 24-én? Minden nép nagy ünnepségekkel búcsúzt...

Trackback: Jézus körülmetélése, január 1-i keresztény ünnep 2018.05.22. 09:57:45

Jézus körülmetélése, január 1-i keresztény ünnep. Sok mai keresztény egyház szeretné letagadni a saját történelmének egy részét és kikozmetikázni körömlakkal fényesre. Jézus körülmetélésének a megünneplése is ebbe a kérdéskörbe tartozik. Azért még...

Trackback: Yule - Kellemes téli napfordulót! 2018.05.22. 09:57:30

Ünnepeljük az eredetit és nem a ránk erőltetett dolgokat. Őseink a fény újjászületésének ünnepén kerecseny sólymot reptettek a nap felé. A turul és főnixmadár legenda is ide köthető.    Karácsony???!!! "Miért éppen december 24-én? Minden nép nagy ün...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2018.05.22. 10:00:15

Kiszínezett Jézus - Ünnepeljük?
2009. április 09. - IGe

Mohamed, Buddha, Konfuce léteztek, Jézus kitalált. Amíg számos más vallás, alapítója egyértelműen létezett, személyük történelmi tényszerűség, Jézus élettörténetét úgy lopkodták és ollózták össze korábbi korok vallásaiból és mítoszaiból. Mint történelmi személy, létezése nem bizonyítható, az viszont igen, hogy nagyon sok történelem hamisítás történt e miatt, mert próbálták utólag történelmi személlyé tenni.

Gondolj csak bele: Az adott kor előtt 400-500 évvel élt élt görög filozófusok és tudósokról mennyi és milyen hiteles adatok vannak. Ezért Jézus születését, feltámadását, körülmetélését ünnepelni eléggé morbid és vicces dolog. Semmivel sem különb, mintha ezt Micimackóval tennénk. Mert mi tesszük is:-) Sőt ugyebár Hófehérke, vagy Csipkerózsika tényleg fel is támadt:-)

IGe. · http://istenteszt.blog.hu/ 2018.05.22. 10:11:44

A judeo-kereszténység erkölcsi elítélésének alapjai:

1. Amennyiben a bibliai judeo-keresztény Isten, azaz JHVH - Jáhve (JHVH = Jáhve = Jehovah = Jehova = Adonáj = Elochim = Eloah = Elohim = Necach Izrael ... ) meghalt Jézusként, akkor végül is ez nem más, mint egy cirkuszi mutatvány. Mártíromságnak beállított öngyilkosság. - Erkölcsileg elítélendő.

2. Amennyiben a fiát ölte meg, vagy feláldozta, akkor meg primitív barbár gyerekgyilkosság. - Erkölcsileg elítélendő

3. A judeo-keresztényeket a saját Istenük állítólag megváltotta a bűntől, akkor fura, hogy miért maradtak éppen ők a mai napig is bűnösök? Ez egy átverés és nem tanítás. - Erkölcsileg elítélendő.

4. Jézus csak sokkal régebbi korok vallásaiból és mítoszaiból összekoppintott mítoszfigura. Tehát nem tanított semmit sem. Így a története csak egy primitív, plagizált ókori sci-fi, vagy szappanopera. - Erkölcsileg elvetendő.

5. A judeo-kereszténység végső célja az utolsó ítélet. Aminek a lényege az, hogy egy halott, nevezzük ZombiJézusnak, másodszor is feltámad és akik imádják őt azoknak kánaán, azok akik nem imádják őt azokra halál és szörnyűségek várnak. - Erkölcsileg elítélendő.

Terézágyú 2018.05.22. 10:50:42

"Jézus születéséről csak annyit tudunk, hogy megtörtént."

Nem, ezt nem tudjuk.
Aki akarja, elhiszi.
De nem TUDJUK.

Az, hogy létezHETett egy zsidó illető, akit Józsuénak hívtak (gyakori zsidó név, hiszen Józsué a zsidók honfoglalója, "Árpádja" volt), akinek az anyja Mirjam volt (gyakori zsidó név), s akinek az apja Jószéf volt (gyakori zsidó név, ugye az "egyiptomi" József) stb. nem bizonyíték semmire.

Terézágyú 2018.05.22. 10:58:49

Ja, és akár lehetett a testvére Jakab, hiszen az a Jákob (gyakori zsidó név, hiszen Jákob a zsidóság egyik "alapítója"...)

miketbeszéltek 2018.05.22. 12:23:35

Miből gondolod, hogy saját elmélkedéseid (ezt elfogadom, azt nem fogadom el stb.) hitelesebbek több száz évvel korábban született próféciáknál? Ha Jézus nem Betlehemben született volna, akkor nem illene rá Mikeás próféciája, és hamis messiás lenne-Isten ments!):
  Mik 5:2 De te, Efratának Bethleheme, bár kicsiny vagy a Júda ezrei között: belőled származik nekem, aki uralkodó az Izraelen; akinek származása eleitől fogva, öröktől fogva van.
  Mik 5:3 Azért odaadja őket, míg a szülő szül, de az ő atyjafiainak maradékai visszatérnek Izrael fiaihoz.
  Mik 5:4 És megáll, és legeltet az Úrnak erejével, az Úrnak az ő Istenének fenséges nevével, és [bátorsággal] lakoznak, mert íme felmagasztaltatik a földnek határáig.
Tehát ilyen "apró" szövegkritikákkal is blaszfémiát lehet elkövetni.
A bibliai nevek pedig a mai magyar gondolkodásnál sokkal inkább jelentenek tulajdonságokat. Az Immánuel -velünk(=közöttünk) Isten Jézusban akkor is beteljesedett, ha hivatalosan nem ez volt a neve. Miként a Krisztus is tulajdonság; Messiás=a felkent)
Mária, mint az Egyház anyja viszont szimpla tradíció: az Újszövetségben egyetlen igehely sem támassza alá, hogy Jézusnak Jánoshoz intézett szavaiból ilyen következtetést lehetne levonni!
Karácsonynak (a Bibliában nem szereplő, szintén utólag megállapított dátuma) bizonyosan téves, de magát az eseményt ez nem teszi hiteltelenné! Inkább azoknak a felelősségét mutatja, akik beengedték a tradíciókat a "hivatalos" keresztény hit igei elemei közé, muníciót adva a szkeptikusoknak.

mcc 2018.05.22. 12:25:32

Milyen jó, hogy mindenki mindent tud. A blogger tudja, hogy nem volt angyali üdvözlet, az első hozzászóló tudja, hogy Jézus nem volt valós személy. Érdekelnének a módszertani részletek, honnan lehet tudni ezeket? És főleg minek?

Terézágyú 2018.05.22. 12:30:10

@mcc:
"Érdekelnének a módszertani részletek, honnan lehet tudni ezeket?"

Egy frászt érdekel téged a módszertan... :)

moriarti 2018.05.22. 12:39:15

@Terézágyú: Ez igen, te még azt is tudod, hogy mcc-t mi érdekli.

Engem viszont az érdekelne, hogy honnan szorul egyesekbe ennyi gyűlölet Jézus ellen. Sajnos, sejtem a választ :-(

Terézágyú 2018.05.22. 12:44:50

@moriarti:
"Ez igen, te még azt is tudod, hogy mcc-t mi érdekli.

Engem viszont az érdekelne, hogy honnan szorul egyesekbe ennyi gyűlölet Jézus ellen. "

Ááááááááááállj, honnan tudod, hogy az itt megszólalókban "gyűlölet van Jézus ellen"???????

Vagy "te még ezt is tudod" ????
És a saját szemedben a gerendát láttad már?

(Mellesleg azért "tudom", hogy őt nem érdekli a módszertan, mert akkor eleve nem így tette volna fel a kérdést :)

miketbeszéltek 2018.05.22. 13:42:45

@IGe.: A Te "erkölcsöd" alapján, ha valaki a saját életét feláldozva megmenti másnak az életét, az nem kitüntetést/elismerést, hanem börtönbüntetést és megvetést érdemel:-(

HARP3R 2018.05.22. 14:34:19

Jézus NEM Betlehem városában született volna? Itt azért lefagytam. Akkor hol kedves Lukácsi Katalin???

miketbeszéltek 2018.05.22. 14:35:49

@IGe.: Borzasztóan felületes az "elemzésed".

Ki mondta, hogy a keresztények bűnösek maradtak?

5: A Biblia szerint az emberiség elszakadt a (szellemi) élet forrásától, Istentől, ezért mindenki zombiként születik. Isten pedig nem engedheti be a zombikat a Mennybe, mert az is pokollá válna. A kereszténység lényege annak az életnek az átvétele Jézustől, ami túléli a halált.

HARP3R 2018.05.22. 14:37:51

.... ja hogy Názáretben. Kíváncsi volnék, hogy ezt milyen történeti forrás igazolja?

Mikrobi 2018.05.22. 17:26:39

Ennek a postnak az volt a célja, hogy szétcincálja, amit hiszünk Jézusról? Az Ószövetség is megjövendölte, hogy Betlehemben fog születni, születésekor angyalok jelentek meg a pásztoroknak, mi okunk lenne kételkedni benne? János meg éppenséggel igen valószínű, hogy valóban a 4. evangélium szerzője a három levéllel és a Jelenések könyvével együtt. Nagyot mondtál, öblítsél! Aztán kezdd gyakorolni a hitet ahelyett, hogy megpróbálod megváltoztatni!

Gerardus A. Lodewijk 2018.05.22. 19:37:34

Jézus élete és halála (meg ami esetleg még utána történt vele) tárgyában a hit igazsága és a történettudomány igazsága összeegyeztetésének nehéz kérdéseihez a változatos életutat bejárt Újszövetség-kutató Vermes Géza könyveit tudom ajánlani, melyek közül többnek már a címe is megragadja a figyelmet: pl. A zsidó Jézus. Ahogy egy történész az evangéliumokat olvassa; A zsidó Jézus vallása; Jézus hiteles evangéliuma; The Nativity: History and Legend; The Resurrection: History and Myth.

Lukácsi Katalin 2018.05.23. 22:30:44

Csatlakozom az előttem szólóhoz, Vermes Géza remek szerző a témában, bár ő markánsabban kritizálja a keresztény hagyományt. A keresztény hagyomány és Vermes között található félúton David Flusser nagyszerű Jézus könyve. Könnyű, olvasmányos, nem hosszú. Szeretettel ajánlom a téma iránt érdeklődőknek.

Terézágyú 2018.05.24. 08:36:34

@Mikrobi:
"Az Ószövetség is megjövendölte, hogy Betlehemben fog születni, születésekor angyalok jelentek meg a pásztoroknak, mi okunk lenne kételkedni benne?"

A józan, realista ész :)

Terézágyú 2018.05.24. 08:38:14

@Lukácsi Katalin:
Nyilván nem mai szerző, és nem is tudós, hanem író, de akkor említtessék meg Robert Graves Jézus király című regénye is.

Csizér Márton 2018.09.30. 12:18:06

Aki keresztényellenes érveket keres, ebben a posztban bőven talál. Mégha a szerzőnek talán nem is ez volt a szándéka.
süti beállítások módosítása